آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۱

چکیده

امروزه با گسترش فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و ظهور پدیده ای به نام فضای مجازی، از یک طرف شاهد ظهور ارزش ها و معانی جهانی در روابط جوامع هستیم، از طرف دیگر این ارزش ها و معانی ممکن است سبب شکل گیری تقاضاهای جدید، بدبینی نسبت به آموزه های ایدئولوژیک در بین شهروندان شود و نوعی شهروندی چندگانه (منظور شهروندانی که هم به ارزش ها، نمادها و معانی ملّی احساس تعلق می کنند و هم به معانی، نمادها و ارزش های جهانی) شکل گیرد، در نتیجه بین شهروندان شاهد تکثرگرایی ارزشی و هویتی هستیم. گسترش ارزش های مدرن به مدد فضای مجازی تاروپود جامعه جدید را درهم تنیده است. این احتمال وجود دارد که گرایش به این ارزش ها بر اولویت ها و جهت یابی افراد تأثیر داشته باشد. جوامع به دلیل فقدان کنترل همه جانبه بر وسایل ارتباطی نوین، توانایی اقناع احساس تعلق و تعهد به اهداف، ارزش ها و حفظ عناصر هویت بخش را از دست داده اند. مقاله حاضر که رهاورد یک تحقیق است با این هدف سازمان یافته که رابطه گرایش به ارزش های مدرن با هویت اجتماعی را بررسی نماید. الگوی نظری این تحقیق تلفیقی از نظریات گیبینز، گیدنز و جیمسون است. این پژوهش براساس این فرضیه شکل گرفته است که هر چه افراد بیشتر به ارزش های مدرن گرایش پیدا کنند، هویت ملی، دینی و انقلابی آنها بیشتر تضعیف خواهد شد. این تحقیق با روش پیمایش انجام شده است. جمعیت آماری تحقیق، شهروندان بالای 15 سال شهر تهران است. یافته های تحقیق نشان می دهد که گرایش به ارزش های مدرن رابطه ای معکوس و معنادار با هویت ایرانی، هویت اسلامی و هویت انقلابی دارد.  

The Tendency Towards Modern Values and Its Relationship with Iranian, Islamic and Revolutionary Identity

Today, the development of modern information and communication technology and the emergence of cyberspace have given rise to global values ​​and meanings in the relations of societies. On the other hand, these values ​​and meanings may generate new demands, cause pessimism towards ideological teachings among citizens, and shape a type of multiple citizenship (meaning citizens who feel a sense of belonging to both national values, symbols and meanings and global meanings, symbols and values). As a result, we are witnessing value and identity pluralism among citizens.  The spread of modern values ​​, thanks to cyberspace, has intertwined the fabric of the new society. The tendency towards these values ​​​​probably has an impact on the priorities and orientation of individuals. Due to the lack of comprehensive control over modern means of communication, societies have lost the ability to inspire a sense of belonging and commitment to goals and values in people ​​and to maintain identity-giving elements. The present paper aims to explore the relationship between the tendency towards modern values ​​and social identity. The theoretical model of this research brings together the theories of Gibbins, Giddens, and Jameson. The underlying research hypothesis is that the more people move towards modern values, the more their national, religious and revolutionary identity will be undermined. This research was conducted using a survey method. The statistical population consisted of people over 15 years of age in Tehran. The findings suggest that the tendency towards modern values ​​has an inverse and significant relationship with Iranian identity, Islamic identity and revolutionary identity.   

تبلیغات