چکیده

هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر تاب آوری دیجیتال کارکنان سازمان های دولتی درشرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است. رویکرد پژوهش نیز از نوع روش کیفی است، دادهای با استفاده از مصاحبه های گردآوری شده با خبرگان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گرد آوری شد و با استفاده از روش تحلیل مضمون، مضامین فراگیر، سازمان دهنده و پایه شناسایی گردید، سپس با استفاده از نظرات گروه کانونی ابعاد، مؤلفه ها و شاخص ها نهایی پژوهش غربال گری و ارائه گردید، پس از کدگذاری اولیه مصاحبه ها 116 کد اولیه شناسایی گردید که پس از حذف مفاهیم تکراری و هم مفهوم، مفاهیم اولیه به 70 مفهوم پایه تعدیل گردید. با نظر پژوهشگر و 4 نفر دکتری مدیریت مضامین به 70 مضمون پایه و 25 مضمون سازمان دهنده و 8 مضمون فراگیر دسته بندی گردید، مطابق نتایج ابعاد و مولفه های نهایی پژوهش عبارتند از: جوان سازی سازمانی(تغییر نسل، تغییر نگرش و فهم کارکنان، رشد و شکوفایی سرمایه انسانی، حکمرانی فناوری های دیجیتال(امن سازی و بکارگیری فناوری هوش مصنوعی، توسعه تجهیزات و فناوری های مدرن دیجیتالی، توسعه زیرساخت دیجیتال در برابر تهدیدات)؛ علمی سازی کارکنان(آموزه های تحقیقاتی، بکارگیری مهارت ها، بهبود آموزش)؛ انطباق و سازگاری(انطباق پذیری، خودکارآمدی، انعطاف پذیری)؛ عوامل فردی- روانشناختی(تحمل ابهام، خشم و استرس)؛ حمایت گری و مشارکت(مسئولیت پذیری، مشارکت، پاسخگویی، حمایت و پشتیبانی، رفاه کارکنان)؛ چالش ها و ظرفیت منابع انسانی(استفاده از ظرفیت ها، قابلیت فردی، خلاقیت و نوآوری، جذب استعدادهای توانمند؛ تکامل و استراتژی شنیدن صداها(حمایت و تحول رسانه ها، شنیدن صدای کارکنان).

Investigating the factors affecting the digital resilience of employees of government organizations

The aim of this study is to investigate the factors affecting the digital resilience of employees of government organizations in the National Company for the Southern Oil Fields. The research approach is also qualitative. Data was collected using interviews with experts from the National Company for the Southern Oil Fields, and using the content analysis method, overarching, organizing, and basic themes were identified. Then, using the opinions of the focus group, the final dimensions, components, and indicators of the research were screened and presented. After the initial coding of the interviews, 116 initial codes were identified, which were adjusted to 70 basic concepts after removing repetitive and synonymous concepts. With the opinion of the researcher and 4 PhDs in management, the themes were categorized into 70 basic themes, 25 organizing themes, and 8 comprehensive themes. According to the results, the final dimensions and components of the research are: organizational rejuvenation (generation change, changing employee attitudes and understanding, growth and prosperity of human capital, governance of digital technologies (securing and applying artificial intelligence technology, developing modern digital equipment and technologies, developing digital infrastructure against threats); scientificization of employees (research teachings, applying skills, improving education); adaptation and compatibility (adaptability, self-efficacy, flexibility); individual-psychological factors (tolerance of ambiguity, anger and stress); support and participation (responsibility, participation, accountability, support and assistance, employee well-being); challenges and capacity of human resources (using capacities, individual capabilities, creativity and innovation, attracting capable talents; evolution and strategy of hearing voices (support and transformation of the media, hearing the voices of employees).

تبلیغات