آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۹

چکیده

کلیه شرکتهای صنعتی، تولیدی و خدماتی برای بقا و دستیابی به اهداف خود نیازمند نوآوری هستند و صنعت حمل و نقل ریلی نیز از این قاعده مستثنی نیست. قابلیتهای نوآوری بخش مهمی از ارزش شرکتها محسوب میشود. فعالیتهای نوآورانه مستلزم این است که شرکتها بتوانند این قابلیتها را شناسایی،ارزیابی و گزارش کنند.از این رو در این پژوهش به تدوین یک الگوی جامع برای ارزیابی قابلیت نوآوری شرکتهای مسافری ریلی در ایران پرداخته شد. جامعه آماری این تحقیق، شامل مدیران ارشد شرکت راه آهن ایران و شرکت های مسافربری حمل و نقل ریلی کشور میباشند. در این تحقیق ده شاخص شناسایی شده ارزیابی قابلیت نوآوری براساس مرور ادبیات،مصاحبه و پرسشنامه با استفاده از تکنیک سوارا وزن دهی شد.قابلیت تحقیق و توسعه اولویت اول را به خود اختصاص داد قابلیت مهندسی فرایند و قابلیت یادگیری در اولویت های بعدی قرار گرفتند.مطابق با خروجی تکنیک کوپراس، با استفاده از الگوی پژوهش در بین هفت شرکت مسافری شرکت رجا از منظر قابلیتهای نوآوری در جایگاه اول قرار گرفت. با توجه به اهمیت بهره برداری از قابلیت های نوآوری و با عنایت به نبود یک مدل جامع برای سنجش پتانسیل نوآوری در صنعت ریلی ارائه الگویی برای ارزیابی قابلیت نوآوری در این صنعت راهگشا خواهد بود.

Assessment Pattern of innovation capability in Iran's rail transportation industry

All industrial, manufacturing and service companies need innovation to survive and achieve their goals, and the rail transportation industry is no exception. In the field of organizations, innovation capability is a process that challenges the existing situation through new thinking and attitude to the content of processes and changes in the combination of three factors: technology, environment and organization. Therefore, in this research, a comprehensive Pattern was developed to Assessment the innovation capability of rail passenger companies in Iran. The statistical population of this research includes the senior managers of Iran Railway Company and passenger rail transportation companies of the country. In this research, the identified indicators of innovation capability assessment based on literature review, interviews and questionnaires were weighted using the Swara technique and passenger companies were ranked using the Kupras technique model. Based on the results, the research and development capability was assigned the first priority and it represents the most important innovation capability in the country's rail transportation industry. According to the output of Kopras, Raja's company was ranked first in terms of innovation capabilities. For the better prosperity of railway companies in Iran, innovation is considered a competitive advantage. Due to the lack of a comprehensive model to measure the potential of innovation in the railway industry, providing a model to evaluate the ability of innovation will be a way forward. For the better prosperity of railway companies in Iran, innovation is considered a competitive advantage. Due to the lack of a comprehensive model to measure the potential of innovation in the railway industry, providing a Pattern to Assessment of innovation capability in Iran's rail transportation industry will be a way forward.

تبلیغات