آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۹

چکیده

پس از بررسی و ترکیب نتایج مطالعات منتخب مرور شده، به دو جمع بندی دست یافتیم؛ در وهله نخست: چارچوب چابکی مدیریت منابع انسانی از مولفه های پیشران های چابکی و هوشیاری کارافرینانه به عنوان بسترهای اولیه تاثیرگذار بر قابلیت سازهای چابکی و تواناسازهای چابکی می باشند. اکوسیستم مدیریت منابع انسانی و زیرمولفه های آن به صورت غیرمستقیم با سایر مولفه های مطرح شده بر فرایندهای مدیریت منابع انسانی تاثیر می گذارد. نتایج مرحله دوم که مرتبط و همراستا با نتایج مرحله اول می باشد؛ به شناسایی معماری چابکی مدیریت منابع انسانی دست یافت. بدین ترتیب، منابع انسانی در سازمان های چابک به چهار گروه؛ دانشگران، عملیات گرا، فرایندگرا و خدمت گرا تقسیم می شود. متناسب با انواع معماران چابکی منابع انسانی؛ فرایندهای مدیریت منابع انسانی از نتایج مرحله اول تعریف شد. نتیجه گیری: عملکرد مطلوب واحدها و کل سازمان در گرو این است که اقدامات منابع انسانی به نحو احسن عملیاتی شده و رضایت کارکنان و مشتریان حاصل گردد. بنابراین، فقط مدیران و کارشناسان منابع انسانی در این زمینه مسئولیت ندارند، بلکه تمام مدیران و اعضای سازمان باید در اقدامات منابع انسانی مشارکت داشته باشند. برای رقابت در جهان امروز، صرفاً کیفیت محصولات و فناوری جدید کفایت نمی-کند و منابع انسانی به عنوان مزیت رقابتی پایدار مطرح است. این چارچوب می تواند مبنایی برای برنامه ریزی سازمان ها باشد تا بتوانند متناسب با معماری منابع انسانی خود؛ فرایندهای مدیریت منابع انسانی خود چابک سازی نمایند.

Architectural Model of Human Resource Management Processes with an Agility Approach

: After reviewing and combining the results of selected studies, we reached two conclusions; First of all: the agility framework of human resource management is one of the components of agility drivers and entrepreneurial awareness as the primary platforms influencing agility enablers and agility enablers. The ecosystem of human resources management and its sub-components indirectly affects the processes of human resources management with the other mentioned components. The results of the second stage, which are related and in line with the results of the first stage; He achieved the identification of the agile architecture of human resource management. Thus, human resources in agile organizations are divided into four groups; Scientists are divided into operation-oriented, process-oriented and service-oriented. suitable for all types of human resource agility architects; Human resource management processes were defined from the results of the first stage. Conclusion: The optimal performance of the units and the whole organization depends on the fact that the human resource measures are operationalized in the best way and the satisfaction of the employees and customers is achieved. Therefore, only managers and human resources experts are not responsible in this field, but all managers and members of the organization should participate in human resources measures. To compete in today's world, only the quality of products and new technology is not enough, and human resources are considered as a sustainable competitive advantage.

تبلیغات