آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۳

چکیده

هدف: کنترل و هدایت افکار عمومی یکی از کار های ویژه  و مهم رسانه می باشد. به طور کلی رسانه ها در جهت بحران زدایی و یا بحران سازی نیاز به مدیریت بر افکار عمومی دارند. در مواردی چون اعتمادسازی، امیدبخشی و جز آن اهمیت موضوع مورد بررسی قرار گرفت. رسانه ها باتوجه به سیاست گذاری ها و اولویت های رسانه ای خود، رویدادهایی را پوشش خبری می دهند و از انتشار مسائلی صرف نظر می کنند. پژوهش حاضر بر آن است که به تبیین رابطه نقش آفرینی رسانه های جریان ساز خبری و ذائقه سازی افکار عمومی با مطالعه شبکه بی بی سی فارسی بپردازد. که در این راه از روش تلفیقی استفاده شده است.روش: برای شناسایی مولفه های پوشش خبری و تدوین پرسشنامه از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. بدین منظور ابتدا برنامه خبری 60 دقیقه کدگذاری شد، سپس از دل این کدها پرسشنامه اولیه ساخته شده که با استفاده از نرم افزار spss مورد تحلیل عامل اکتشافی قرار گرفت و بدین ترتیب مولفه ها پوشش خبری و ذائقه سازی افکار عمومی مشخص و بوسیله دو فرم CVI , CVR پرسشنامه نهایی شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه خبرنگاران مشغول به کار در روزنامه ها ، خبرگزاری ها و سایت های فعال در شهر تهران می باشد، که در سال 1396 فعال بوده اند، و تعداد آنها 1945 نفر از 108 پایگاه خبری می باشد، که پرسشنامه ها با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نامتناسب بین 330 نفر از افراد جامعه آماری توزیع شد.یافته ها: نتایج حاکی از آن است که متغیر پوشش خبری و ابعاد آن شامل: صداقت و شفافیت در خبر، قابل درک بودن خبر، سازگاری محتوا و موضوعات خبری با نیاز مخاطب و برطرف کردن نیازهای خبری مخاطب با ذائقه سازی افکار عمومی رابطه دارند، اما بین بُعد بی طرفی سیاسی با ذائقه سازی افکار عمومی رابطه ای دیده نمی شود.نتیجه گیری: در مقام جمع بندی می توان گفت که در این پژوهش برای توجه به مخاطب و رسانه به صورت واحد به عوامل رسانه ای و غیر رسانه ای در ذائقه سازی افکار عمومی توجه شده است. که در تحلیل اثرات عوامل رسانه از از نظریه چارچوب بندی و برای تحلیل اثرات عوامل غیررسانه ای از نظریه مصرف رسانه ای سود جسته ایم. در این راستا شبکه خبری بی بی سی با بکارگیری عوامل رسانه ای در سطح مطلوبی توانسته نسبت به ذائقه سازی افکار عمومی موفق عمل نماید البته بجز در مورد بی طرفی سیاسی.

Presenting a Paradigmatic Model of Public Opinion Taste-Making in Mainstream Media (Case Study of 60 Minutes BBC Persian News Program)

Objectives: Controlling and directing public opinion is one of the special and important tasks of the media. in cases such as building trust, giving hope, and other than that, the importance of the issue was examined. some media, in order to achieve their goals, have started to circulate around an event and try to turn an event into a process and by highlighting the issue in the society, draw the mental concern of the audience towards that issue. According to their media policies and priorities, the media cover events and refrain from publishing issues. The present study is aimed at conceptualizing the taste of public opinion in the program of 60 minutes of media streaming “ BBC Persian”.method: In this regard, using qualitative content analysis method and using three open, axial and selective coding techniques, the content of the news of the last quarter of 2017and the first quarter of 2018 was analyzed and a questionnaire was designed to address the views of the audience in this Particularly to be considered. Based on the analysis of the content of news and audience statements, a paradigmatic model was developed in which the taste of public opinion is influenced by a variety of factors.Result: The results obtained from the quantitative part of the current research show that variables such as the content of news and reports, the correctness and accuracy of news and reports, the form and format of news and reports, saving time, neutrality in news and reports. honesty and transparency in news and reports, comprehensibility of news and reports and compatibility of content and news topics with the needs of the audience are among the variables or in other words media factors that play an essential role in shaping public opinion. However, political neutrality as one of the media factors did not show a relationship with public opinion taste formation, while in the structural analysis part of the model, it had a significant effect in predicting public opinion taste formation.Conclusions: In conclusion, it can be said that in this research, in order to pay attention to the audience and the media as a unit, media and non-media factors have been paid attention to in shaping public opinion. In analyzing the effects of media factors, we have benefited from the theory of framing, and for the analysis of the effects of non-media factors, we have benefited from the theory of media consumption. In this regard, the BBC news network, by using media agents at a favorable level, has been able to succeed in shaping the public opinion, of course, except for political neutrality.

تبلیغات