آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۳

چکیده

هدف: یکی از چالش های تحقیقات ارتباطی مشخص نبودن تعریف «الگو» و«مدل»، درمیان محققان ایرانی است. برخی محققان بین الگو ومدل تفاوتی نمی گذارند. محقق دربسیاری از جلسات دفاع دکتری شاهد به کار بردن یک الگوی پیش ساخته برای تحقیق با روش آمیخته(کیفی-کمّی) بوده است درحالی که الگو باید ازدل تحقیق بیرون بیایدو رونوشتی ثابت از یک الگوی پیشنهادی بی ربط با تحقیق نباشد. هدف تحقیق حل چالش های طراحی الگو یا مدل درتحقیقات ارتباطی استروش پژوهش: در این تحقیق که با روش کتابخانه ای و شیوه تحلیلی-توصیفی انجام شده است.یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد: تعریف الگو و مدل دو تعریف جداگانه است. ترسیم الگو مختص تحقیقاتی است که فاقد مبانی نظری هستند و محقق برای ایجاد نظریه ای که پشتوانه نظری تحقیق کمّی اش باشد، ابتدا با مشخص کردن مفاهیم اصلی تحقیق «روابط بین مفاهیم» را براساس تجربیات زیسته و مطالعات محقق در قالب الگویی ذهنی پیشنهاد می دهد و سپس در روش آمیخته، برای تایید الگو ورسیدن به مدل از روش کمّی استفاده می کند.نتیجه گیری: الگو حاصل روش کیفی است ومدل حاصل روش های کمّی است که« روابط بین متغیرها» را بااعداد وارقام حاصل از کاربرد آمار درتحقیق نشان می دهد. الگوها انواع مختلفی دارند، مانند: 1-ترکیب تئوری ها 2-سازگاری تئوری ها 3-نوع شناسی و 4-مدل سازی؛ محققان ایرانی بیشتر کارشان را بر نوع مدل سازی استوار می سازند، شاید اشتباهاتی هم که محققان دچارش می شوند، ناشی از همین عدم شناخت انواع الگو ها به ویژه مدل سازی، براساس تعریف زبان لاتین از آن باشد.

The Challenges of Designing "Pattern" and "Model" in Communication Research

Objective: One of the challenges of communication research is the lack of definition of "pattern" and "model" among Iranian researchers. Some researchers do not differentiate between pattern and model.Method: In this research, which was done with the library method and analytical-descriptive method.Results: The results of the research showed: the definition of pattern and model are two separate definitions. Pattern drawing is specific to research that lacks theoretical foundations, and the researcher, in order to create a theory that is the theoretical support of his quantitative research, first by specifying the main concepts of the research, he proposes "relationships between concepts" based on the researcher's lived experiences and studies in the form of a mental model, and then in the mixed method uses quantitative method to confirm the pattern to arrive at the pattern. Conclusions: The pattern is the result of qualitative method and the model is the result of quantitative methods that shows the "relationships between variables" with numbers and figures resulting from the use of statistics in research. There are different types of models, such as: 1-combination of theories 2-compatibility of theories 3-typology and 4-modelling; Iranian researchers base most of their work on the type of modeling, perhaps the mistakes that researchers make are due to the lack of knowledge of all types of models.

تبلیغات