اثربخشی آموزش فرزندپروری با رویکرد آدلر - درایکورس بر همدلی و جرأت ورزی دانش آموزان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش فرزندپروری با رویکرد آدلر - درایکورس بر همدلی و جرأت ورزی دانش آموزان دبستان دخترانه زهرا مردانی2 با طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مادرانِ دانش آموزان مقطع دبستان زهرا مردانی2 شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1399 بود و از روش نمونه گیری در دسترس استفاده گردید. گروه نمونه شامل ۳۰ نفر از مادران، به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند و به پرسشنامه علاقه اجتماعی علیزاده و همکاران (1394) پاسخ دادند. گروه آزمایش، در یک دوره ی 10 جلسه ای 60 دقیقه ای فرزندپروری با رویکرد آدلر - درایکورس شرکت داده شدند و در پایان دوره ی آموزشی، گروه کنترل و آزمایش 15 نفره مورد پس آزمون قرار گرفتند. کلیه آموزش ها و آزمون ها به صورت مجازی صورت گرفت. داده ها به کمک SPSS تحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس برای مقایسه همدلی و جرأت ورزی در گروه های آزمایش و کنترل درمرحله پس آزمون نشان داد به ترتیب سطح معناداری با مقدار 001/ 0و 011/0 در دو گروه دارای تفاوت معنادار هستند. باتوجه به بالاتر بودن میانگین نمرات گروه آزمایش در پس آزمون، می توان نتیجه گرفت که آموزش فرزندپروری با رویکرد آدلر درایکورس بر همدلی و جرأت ورزی کودکان تأثیر معناداری داشته و باعث افزایش همدلی و جرات ورزی در کودکان شده است.The Effectiveness of Parenting Education with Adler-Dreikurs approach on Elementary Students' Empathy and Courage in District 10 of Tehran
This study aimed to determine the effectiveness of Adler-Dreikurs approach parenting education on empathy and courage in Zahra Mardani 2 girls elementary school students. A quasi-experimental pretest-posttest control group design was used. The statistical population included mothers of Zahra Mardani 2 elementary school children who were students in Tehran, 2019-2020 school year. convenience sampling was used. A sample of 30 mothers from one school who met the study criteria were selected. They were randomly assigned to the experimental and control groups and responded the Alizadeh et al. (2015) social interest questionnaire. The experimental group participated in a 10-session, 60 minutes course containing Adler-Dreikurs approach parenting education. At the end, both the groups were post-tested. All the training and testing were done virtually. Data were analyzed using SPSS. The ANCOVA showed that the levels of empathy and courage of the experimental group were significantly different from the control group at the post-test stage with levels of 0.001 and 0.011, respectively. Considering the higher mean scores of the experimental group in the post-test, it can be concluded that Adler-Dreikurs approach parenting education had a significant effect on empathy and courage in children and increased these components in them. Finally, it can be concluded that parenting education with the Adler-Dreikurs approach leads to a change in parents' attitudes towards how they deal with their children, which results in learning new behaviors and changing parents' behaviors towards their children, and increasing empathy in children.







