تحلیل انتقادی دیدگاه کولوسکا در تفسیر داستان یونس(ع) در قرآن (مطالعه موردی: آیات (48-50) سوره قلم)
آرشیو
چکیده
حضرت یونس (ع) یکی از پیامبران الهی است که داستان وی به صورت هدفمند در چهار سوره قرآن بیان می شود. بیان داستان حضرت یونس (ع) در قرآن، هانلیس کولوسکا را بر آن داشته که در مورد خاستگاه این داستان و عوامل مؤثر بر آن، به تحقیق و بررسی بپردازد. مقاله حاضر با در پیش گرفتن روش توصیفی-تحلیلی به نقد و بررسی دیدگاه کولوسکا در باب تفسیر داستان یونس (ع) در سوره قلم اختصاص دارد.دیدگاه کولوسکا پنج محور اصلی دارد که نخست به بررسی آنها می پردازیم. این پنج محور عبارتند از : تاریخ گذاری نزول، ساختارشناسی، بررسی مفردات و مفاهیم، بررسی ارتباطات میان سوره ای و پیوندهای ارتباطی داستان حضرت یونس (ع) با سنت و هنر یهودیت و مسیحیت. ذیل هر محور، ابتدا به تبیین دیدگاه کولوسکا، و سپس مفسران مسلمان می پردازیم، و از آن به عنوان معیاری برای نقد و ارزیابی دیدگاه کولوسکا بهره می جوییم. در قسمت هایی که در تفاسیر اسلامی مطالب مطرح شده از سوی کولوسکا وجود نداشته، ناگزیر به دیگر منابع اسلامی مراجعه کرده ایم. دیدگاه های کولوسکا در مواردی نظیر مکی بودن سوره قلم، و مقصود از آیات 48-50 سوره قلم با اندیشمندان مسلمان مشابه است و از جمله نقدهایی که بر کار وی وارد است: استفاده از منابع اندک اسلامی و برداشت های اشتباه از آنها، عدم استناد مطالب و ادعاها و دخیل شدن پیش فرض های دینی با رویکرد مسیحی، ابهام در عبارات و سطحی نگری است.کولوسکا در برداشت های اشتباه خود حضرت یونس (ع) را نبی معرفی نمی کند و وی را فردی فراموشکار و دارای غفلت و نسیان می داند.Critical Analysis of Koloska's View in Interpretation of Story of Jonah (AS) in the Qur'an (Case Study: Verses 48-50 of Chapter Al-Qalam)
Prophet Yunus (AS) is one of the divine prophets whose story is purposefully told in four surahs of the Quran. The narration of the story of Prophet Yunus (AS) in the Quran prompted Hanlis Kuluska to investigate and study the origin of this story and the factors affecting it. The present article, adopting a descriptive-analytical method, is dedicated to criticizing and examining Kuluska's view on the interpretation of the story of Yunus (AS) in Surah Al-Qalam. Kuluska's view has five main axes, which we will first examine. These five axes are: dating the revelation, structuralism, examining terms and concepts, examining the connections between surahs, and the connections between the story of Yunus (AS) with the tradition and art of Judaism and Christianity. Under each axis, we first explain Kuluska's view, and then Muslim commentators, and use it as a criterion for criticizing and evaluating Kuluska's view.In the parts where the Islamic interpretations of the material raised by Kuluska do not exist, we have had to refer to other Islamic sources. Kuluska's views on issues such as the Meccan nature of Surah Al-Qalam and the meaning of verses 48-50 of Surah Al-Qalam are similar to those of Muslim scholars. Among the criticisms leveled at his work are: the use of few Islamic sources and misinterpretations of them, the lack of citation of materials and claims, the involvement of religious assumptions with a Christian approach, ambiguity in terms, and superficiality.







