بازتاب اندیشه های عرفانی در آیینه اشعار واعظ قزوینی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
ملا محمد رفیع قزوینی، متخلص به واعظ، از شعرای بنام و صاحب سبک عصر صفوی است، که در برگ برگ دیوان اشعارش، با تأسی از پیشینیان عرفانی و هم نوا با شعرای هم عصر خویش، به دو شیوه کلّی ایجابی (تشویقی و ترغیبی) و سلبی (بازدارندگی)، مخاطب را به فراگرفتن اندیشه های عرفانی دعوت می کند. اندیشه های عرفانی در آیینه اشعار واعظ قزوینی، به تبعیت از پیشینیان عرفانی و هم اندیشه با شعرای عصر صفوی، به سه صورتِ «خطاب مستقیم به انسان»، «خطاب غیرمستقیم شاعر» و «خطاب بدون تعیین مخاطب خاص» انعکاس یافته است. در این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و بهره گیری از منابع کتابخانه ای، اندیشه های عرفانی در کلّ غزلیات، ابیات پراکنده و رباعیات واعظ قزوینی استخراج شده و با ذکر شواهد مثالی از متون نظم و نثر پیشین عرفانی و شعرای هم سبک شاعر، بررسی و تحلیل شده است. ازجمله اندیشه های مهم عرفانیِ ایجابی به کاررفته در دیوان اشعار واعظ، می توان به این موارد اشاره کرد: دعوت به عزلت و گوشه گیری و تنهایی، فقر معنوی، داشتن دل غمگین، اخلاص و مرگ اختیاری و اندیشه های مهم عرفانیِ سلبی: برحذر داشتن از تعلقات مادی، برحذر داشتن از تن پروری، نگنجیدن هیچ کس در خلوت دل جز خدای یکتا و منافات داشتن سالک بودن با دل بسته جهان شدن. منشأ اندیشه های عرفانی اشعار واعظ قزوینی، آیات قرآنی، احادیث نبوی، اقوال بزرگان دینی و اشعار شعرای پیشین عرفانی فارسی است. نتیجه پژوهش نشان می دهد که در اشعار وی، به خصوص غزلیات، با تأسی از شعرای سبک هندی، اندیشه های عرفانی به دلیل ارتباط افقی ابیات غزل و استفاده از عنصر خیال تمثیل (تمثیل فشرده و اسلوب معادله) از بسامد بسیار بالایی برخوردار است.Reflections of Mystical Thoughts in the Mirror of Vaez Qazvini's Poems
Mulla Mohammad Rafi Qazvini, known as Vaez, was a renowned poet and stylist of the Safavid era. His poetry collection reflects a commitment to both positive (encouraging) and negative (discouraging) methods, inviting the reader to embrace didactic-mystical thoughts. The didactic-mystical ideas in Vaez Qazvini's poetry are expressed in three ways: Directly addressing humanity..1 Addressing the poet himself, indirectly imparting these thoughts to the audience..2 3.Addressing no specific individual, indirectly reminding the audience of these thoughts. In this descriptive-analytical study, using library resources, most didactic-mystical thoughts are extracted and analyzed from the complete ghazals, scattered verses, and quatrains of Vaez Qazvini. The sources of didactic-mystical thoughts in Vaez Qazvini's poetry include Quranic verses, prophetic traditions, sayings of religious leaders, and the poems of previous Persian mystical poets. The study's results show that in his poems, especially the ghazals, with inspiration from the Indian style poets, didactic-mystical thoughts have a high frequency due to the horizontal connection of the ghazal verses and the use of metaphorical elements (compressed allegory and analogy style)








