چکیده

این پژوهش با هدف مطالعه نقش رسانه های جمعی در رفتارهای انتخاباتی در دولت اول اصلاحات و با استفاده از دیدگاه نظریه ایدئولوژی مسلط انجام شده است. با عنایت به این که بعد از انتخابات دوم خرداد 1376 عرصه مطبوعات و رسانه های جمعی با تحولات قابل توجهی همراه و فضای سیاسی کشور نیز شاهد تقابل گفتمان های اصلاح طلبی و محافظه کاری بوده است، این تحقیق در پی ارائه پاسخی به این سؤال است که با در نظر گرفتن نظریه ایدئولوژی مسلط، رویکرد تبلیغاتی رسانه ها چه تأثیری بر رفتار انتخاباتی مردم در دوران اصلاحات داشته است؟ با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، به بررسی اولویت بندی رسانه های رسمی و رسانه های وابسته به جریان های سیاسی در چهار انتخابات سراسری بین سال های 1377 تا 1380 اقدام شده است. بر اساس یافته های این تحقیق، می توان ادعا کرد که برگزاری یک انتخابات پرشور و مشارکت حداکثری اولویت اول نظام و جریان های سیاسی بوده است. مقایسه نتایج انتخابات و رویکرد رسانه ها و حجم تبلیغات تائید کننده نظریه ایدئولوژی مسلط در نقش تبلیغات رسانه ای در تعیین اولویت ها و تأثیرگذاری بر اذهان است. همچنین رسانه های رسمی و جریان محافظه کار بر روی اهمیت انتخابات در قدرت بخشی و استحکام نظام تاکید کرده و نتیجه انتخابات نزد آن ها از اهمیت کمتری نسبت به جریان اصلاح طلب برخوردار بوده است.

Theory of Dominant Ideology and the Role of the Media in the Reform Era Elections (1997-2001)

This research has been done with the aim of studying the role of broadcast media in voting behavior in the first reform government using the perspective of dominant ideology theory. Regarding to the fact that after 1997 elections, the press and broadcast media have undergone significant changes and the country's political environment has also witnessed the conflict between reformist and conservative discourses. Then the present research seeks to provide an answer to this question: By considering the theory of dominant ideology, what effect did the media's advertising approach have on the voting behavior of the people during the first reformist government in Islamic Republic of Iran? Using the qualitative content analysis method, the prioritization of official media and media related to political currents in four national elections from 1998 to 2001 has been investigated. Based on the findings of this research, it can be claimed that holding a passionate election and maximum participation was the first priority of the political system and currents. The comparison of the election results and the approach of the media and the volume of advertisements confirms the theory of dominant ideology in the role of media advertisements in determining priorities and influencing minds. Also, the official media and the conservative movement emphasized the importance of elections in strengthening and strengthening the system, and the result of the election was less important for them than for the reformist movement.

تبلیغات