«بازخوانی بُن مایه های نظری در اندیشه و آثار اکبر رادی از منظر فلسفه امانوئل لویناس» (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
فلسفه امانوئل لویناس بر تلقی خاصی از اخلاق بنا شده و دارای وجوه انضمامی است. لذا، انطباق و مفصل بندی نظریات او در بررسی های جامعه شناختی یا در تحلیل عواطف و روابط کاراکترهای داستان های واقع نمایانه امکان پذیر است؛ از جمله مفهوم اخلاق در ارتباط «من/خود» با «دیگری» و «مواجهه چهره به چهره» که از مفاهیم کلیدی فلسفه او به شمار می روند. بدین ترتیب، با بررسی حالات و رفتار اشخاص داستان مطابق اخلاق لویناسی مشخص می شود «غیریت» (اعم از خانواده، اجتماع و جهان پیرامون) چگونه مجموعه خلقیات، روابط، قصدیت و خلق سوژه را شکل می دهد. این مقاله با روش تحلیلی – تطبیقی بر آن است با خوانشی از بن مایه های آثار اکبر رادی، بر طبق مفاهیم برجسته فلسفه امانوئل لویناس -از جمله مفاهیم "اخلاق (Ethics)"، "غیریت (Alterity)"، "دیگری (Other)"، "مسئولیت (Responsibility)"، "چهره (Face)"، "عدالت (Justice)"، و "مرگ (Death)"- ضمن ارائه دریافتی کاربردی از مؤلفه های فلسفه لویناس، مؤید این نظر باشد که قرابتِ قابل توجهی میان نظرات این دو متفکر، بخصوص در حوزه روابط اجتماعی و مسئولیت اخلاقی قابل بازشناسی است؛ با این شاخصه که در فلسفه لویناس، وجه انسانی اخلاق به روایتی نو از سوژه و سوبژکتیویته می انجامد، و در اندیشه رادی، وجه اجتماعی اخلاق در سوژه ایرانی، ضرورت ریشه یابی آسیب های اجتماعی را یادآور می شود."Rereading the theoretical themes in the thought and works of Akbar Radi based on the philosophy of Emmanuel Levinas"
The philosophy of Emmanuel Levinas, which is basically based on ethics and phenomenology, has concrete aspects. Therefore, his theories can be elaborated for sociological studies as well as analyzing the emotions and relationships of characters in realist stories; including the possibility of ethics in the relationship between “I/self” and “other” and “face-to-face encounter. In this way, by examining the social situations and behavior of the characters in the story, it is determined how "otherness" (including family, society and the surrounding world) basically forms the set of moods, relationships, intentionality, and subjectivity. This article aims to analyze the themes of Akbar Radi's plays, based on the key concepts of Emmanuel Levinas's philosophy - including the concepts of "Ethics", "Alterity", "Other", "Responsibility", "Face", "Justice", and "Death" - confirm the opinion that a significant affinity between the opinions of these two thinkers can be recognized, especially in the field of ethics and social relations. Of course, the concept of ethics in Levinas's philosophy has a human aspect, and in Radi's works, it has a social aspect. Therefore, it can be considered that the main structure of thought and the existential essence of Radi's works are consistent with Levinasian ethics in a concrete way.