آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۲

چکیده

مقدمه استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. این استان از فقیرترین و محروم ترین استان های کشور ایران است. بیشتر روستاهایِ استان فاقد امکانات رفاهی اولیه مانند لوله کشی، آب آشامیدنی و برق بوده. این منطقه از لحاظ تاریخی توسعه نیافته است، اگرچه منابع طبیعی قابل توجهی از جمله منابع گازی و معدنی زیادی دارد. منطقه مرزی ایران و پاکستان منطقه ای با اهمیت ژئوپلیتیکی است و مرز بین دو کشور را نشان می دهد. به دلیل حجم زیاد عقب ماندگی ها در این استان و انباشت آن در سالیان پیاپی، آموزش و پرورش این استان نیز از حیث شاخص های گوناگون آموزشی، اختلاف قابل توجهی نسبت به سایر استان های کشور دارد. ازحیث بیشتر شاخص های آموزشی کشور، سیستان و بلوچستان محروم ترین استان کشور است. این استان با موقعیت راهبردی خود از ظرفیت بالایی در کشاورزی، شیلات و ذخایر ارزشمند معدنی برخوردار است، اما به دلیل ناکافی بودن سرمایه گذاریِ بومی و عدمِ وجود نیروی انسانی ماهر، از حیث توسعه نسبتاً از سایر نقاط کشور عقب افتاده است. یکی از موانع دیگر که در استان های مرزی هر دو کشور وجود دارد، عدم قابلیت شهروندان برای ابراز نظر و مشارکت در خط مشی گذاری ها و تصمیم های دولتی است. بدون فراگرد سیاسی مؤثر و حکمرانی مؤثر توسعه فراگیر امکان پذیر نیست. سیاست جهانی و اولویت های حکمرانی باتحولات زیادی مواجه شده،دولت ها را تشویق کند تا در مدیریت چالش های توسعه فراگیر با یکدیگر همکاری کنند. از سوی دیگر، مشکلاتی وجود دارد که موانعی جدی در روابط ایران و پاکستان محسوب می شوند و بر توسعه فراگیر استان های مرزی دو کشور تأثیر می گذارند. هر دو کشور به دلیل عدم هماهنگی درباره سازمان های توسعه استان های مرزی و نگاه متفاوت مقامات کشور و همچنین، سایر کشورهای منطقه در حوزه توسعه های فراگیر با چالش های ویژه ای مواجه اند. نظریه پردازان، در سال های  1950 تا 1969 فراگرد توسعه را مجموعه ای از مراحل متوالی رشد اقتصادی می دانستند که همه کشورها باید آن را طی کنند. این اولین تحول در نظریه اقتصادی توسعه بود که در آن مقدار مناسب و ترکیب مناسب پس انداز، سرمایه گذاری و کمک های خارجی فقط موارد ضروری برای ظرفیت سازی در کشورهای توسعه یافته تلقی می شدند. در آن دوران، توسعه را مترادف با رشد اقتصادی عمومی و سریع می دانستند. مهم ترین انتقادی که به این نظریه ها وارد می شد، آن بود که ضعف ترتیبات نهادی در کشورهای درحال توسعه را نادیده می گرفتند. از زمان ظهور تعداد زیادی از کشورهای تازه استقلال یافته در سال های اولیه پس از جنگ جهانی دوم و تلاش گسترده این کشورها برای غلبه بر عقب ماندگی و فقرزدایی و در یک کلام دستیابی به «توسعه»، این مفهوم دستخوش تحولات گسترده ای شد. در این امتداد، شاید مهم ترین تحول، بسط مفهوم توسعه از رشد صرفاً اقتصادی به نوعی تحول ساختاری بود که ابعاد درآمدی و غیر درآمدی رفاه را بهبود می بخشد و پایداری و توزیع عادلانه را مدنظر قرار دارد. یکی دیگر از جنبه های توسعه، توسعه پایدار است که نیازهای زمان حالِ افراد را بدون به خطر انداختن توانایی نسل های آینده در برآوردن نیازهای خود برآورده می کند. توسعه پایدار که ابتدا بر جنبه های زیست محیطی توسعه متمرکز بود، امروزه معنای وسیع تری یافته و بر توسعه فراگیر و همه جانبه دلالت دارد. توسعه انسان محور که حدود سال 1980-1990 پدیدار شد، بر نقش قابلیت های انسانی تأکید دارد و توسعه را ثمره رشد توانایی های انسان می داند. در این رویکرد، علاوه بر اینکه انسان مهم ترین وسیله دستیابی به توسعه است، مهم ترین هدف توسعه نیز تلقی می شود. نظریه های توسعه فراگیر به ما کمک می کند تا به طور سامان مند درباره چگونگی سازماندهی تلاش های خود برای تسهیل دستیابی به توسعه فراگیر بیندیشیم. توسعه فراگیر را می توان با سه تحول تبیین کرد: نخست از منظر توزیع فرصت های رشد، دوم توسعه فراگیر در امتداد رشد فقرزدایی و سوم رشد فراگیر. توسعه فراگیر توسعه ای است که ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و سیاسی را در بر می گیرد و به نحوه توزیع آن در سطوح فردی، گروهی و اجتماعی نیز حساس است. در پژوهش حاضر بیشتر مؤلفه های رفع نابرابری، دسترسی برابر به خدمات، برقراری امنیت، فقرزدایی و ایجاد شغل، توسعه اقتصادی و نقش مفید متخصصان و شهروندان در توسعه فراگیر مد نظر قرار گرفته اند. مواد و روش ها روش پژوهش حاضر دِلفی بوده، در امتداد پاسخ به چهار پرسش از 12 متخصص در زمینه موضوعِ مورد نظر، سامان یافته است: یک) سیستم توسعه فراگیر مبتنی بر عدالت اجتماعی منطقه ایِ مناطق مرزی ایران و پاکستان باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ دو) نهادهای هماهنگ کننده خط مشی توسعه فراگیر مبتنی بر عدالت اجتماعی ایران و پاکستان کدام اند؟ سه) کدام عوامل در طراحی سسیتم توسعه فراگیر مبتنی بر عدالت اجتماعی برای مناطق مرزی ایران و پاکستان مؤثرند؟ چهار) دلایل شکست برنامه های عدالت اجتماعی در مناطق مرزی ایران و پاکستان چه بوده اند؟ یافته ها هدف این پژوهش، طراحی سیستم توسعه فراگیر منطقه ای مبتنی بر عدالت اجتماعی در مناطق مرزی ایران و پاکستان بوده، هدف آن است که بتواند گامی مؤثر در جهت رفع نابرابری، دسترسی برابر به خدمات، برقراری امنیت، فقرزدایی و ایجاد شغل، توسعه اقتصادی و نقش مفید متخصصان برای ساکنان این مناطق برداشته باشد. بدون شک آموزش به منزله مبنایی برای توانمندسازی افراد عمل کرده و سطح آگاهی و مهارت جامعه را افزایش می دهد. سلامت جامعه نیز تأثیر مستقیمی بر تولید و بهره وری دارد. اگر مردم سلامت خوبی نداشته باشند، نمی توانند کار کنند و در تولید جامعه مشارکت کنند. امنیت اجتماعی و اقتصادی یکی از عوامل کلیدی در جذب سرمایه گذاری و نظام توسعه فراگیر مبتنی بر عدالت اجتماعی و تجلی آن در امنیت، رفاه و آگاهی عمومی است (Pourazat, 2012). وجود امنیت باعث ایجاد ثبات در جامعه می شود که لازمه رشد اقتصادی است. مناطق مرزی اغلب به کشاورزی، صنایع دستی و صنایع در مقیاس کوچک متکی اند. یک بازار مرزی برای تولیدکنندگان محلی دسترسی به بازارهای بزرگ تر و متنوع تر را هم در مرزهای ملی و هم در کشورهای همسایه امکان پذیر می سازد. این امر آن ها را قادر می سازد تا کالاها را با قیمت های بهتر بفروشند، درآمد خود را افزایش داده و فقر را کاهش دهند. روابط فرهنگی مثبت، به کاهش تنش ها و اختلاف های سیاسی کمک ی کند. زمانی که مردم دو کشور، بیشتر با یکدیگر آشنا شوند، احتمال بروز سوءتفاهم ها و تنش ها کاهش می یابد. روابط قوی فرهنگی امکانِ سرمایه گذاری مشترک در پروژه های اقتصادی را افزایش می دهد. مشارکت مردم محلی استان های مرزی ایران و پاکستان در تصمیم گیری ها و انتخابات برای توسعه فراگیر، بسیار مهم است. این مشارکت ممکن است تأثیر مثبت بسیاری بر توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این استان داشته باشد. عدالت اجتماعی می تواند به کاهش نابرابری های اقتصادی در مناطق مرزی کمک ی کند. با توزیع عادلانه منابع و فرصت های شغلی، ساکنان این مناطق از فرصت های اقتصادی بهره مند شوند و شرایط زندگی خود را بهبود بخشند. برقراری عدالت اجتماعی، باعث تقویت همبستگی و انسجام اجتماعی میان اقوام گوناگون ساکن در مناطق مرزی می شود. این همبستگی تنش های قومی را کاهش داده و همکاری های محلی را افزایش می دهد. در این پژوهش با تهیه شاخص ترکیبی توسعه فراگیر، مبتنی بر عدالت اجتماعی در قالب 5 بُعد، 30 مؤلفه فراگیر توسعه در مناطق مرزی ایران و پاکستان مورد بررسی قرارگرفتند. در نهایت، این مطالعه یک سیستم جامع توسعه منطقه ای مبتنی بر عدالت اجتماعی قابل اجرا در مناطق مرزی ایران و پاکستان را طراحی و آن را برای حل مشکلات منطقه ارایه داده است. نتیجه گیری بر اساس یافته ها، توسعه فراگیر اجتماعی با الزامات مذهبی، هویت اجتماعی، روابط فرهنگی، تنوع نژادی، عدم تبعیض و حقوق بشر رابطه دارد. همچنین بُعد حکمرانی، با مؤلفه های پاسخ گویی، آزادی بیان، کاهش مداخلات خارجی، استخدام مدیران و متخصصان محلی و هماهنگی بین استانداری های مرزی ایران و پاکستان، رابطه دارد. بُعد عدالت اجتماعی نیز با مؤلفه های برابری، دسترسی برابر به منابع، آموزش، بهداشت، زیرساخت ها و آزادی سیاسی رابطه دارد. بُعد رشد اقتصادی نیز با مؤلفه های ایجاد شُغل، کاهش فقر، بازارچه های مرزی، زیرساخت کشاورزی، مناطق تجاری آزاد و ابعاد اجتماعی اقتصادی رابطه دارد. همچنین، بُعد پایداری محیط زیست، با مؤلفه های مدیریت منابع، مقابله با حوادث طبیعی، مدیریت انرژی و پسماند، تغییرات اقلیمی، مشارکت مردمی برای حفظ محیط زیست رابطه دارد. بر اساسِ این پژوهش، باید بُعد و مؤلفه های یادشده را برای یک سیستم توسعه فراگیرِ منطقه ا ی مبتنی بر عدالت اجتماعی، در نظر گرفت؛ در غیر این صورت، توسعه فراگیر منطقه ای مبتنی بر عدالت اجتماعی، اتفاق نخواهد افتاد. با توجه به بررسی عوامل مؤثر بر توسعه فراگیر در مناطق مرزی ایران و پاکستان، می توان نتیجه گرفت که توسعه فراگیر در این مناطق، نیازمند رویکردی جامع و هماهنگ بوده، به طور هم زمان به ابعاد اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و حکمرانی توجه دارد. انسجام اجتماعی، عدالت اجتماعی، رشد اقتصادی، پایداری محیط زیست و حکمرانی مطلوب، همگی نقش حیاتی در بهبود شرایط زندگی مردم و کاهش چالش های موجود در این مناطق دارند. همکاری های دوجانبه بین ایران و پاکستان، مشارکت فعال جوامع محلی و اجرای خط مشی های مؤثر و کارآمد، از جمله عوامل کلیدی دستیابی به توسعه فراگیر و پایدار در این مناطق مرزی اند. این پژوهش نشان می دهد که توسعه فراگیر در مناطق مرزی ایران و پاکستان، نیازمند رویکردی چندجانبه بوده، باید انسجام اجتماعی، حکمرانی شفاف و عدالت اجتماعی را تقویت کند.

Designing a Regional Inclusive Development System Based on Social Justice Case Study! Border areas of Iran and Pakistan

Introduction  Sistan and Baluchistan province is in the southeastern area of the Islamic Republic of Iran. This province is one of the poorest and most deprived provinces of Iran. Most provinces’ villages lack primary amenities such as plumbing, drinking water, and electricity. The region has not historically developed, although it has significant natural resources, including gas and mineral deposits. The border area between Iran and Pakistan is a geopolitical region because it shows the border between the two countries. Due to the high volume of retardation in this province and its accumulation for many years, education in various educational indicators has a significant difference over other provinces in the country. In most educational indicators, Sistan and Baluchistan are the provinces most deprived of education. With its strategic position, the province has high potential in agriculture, fisheries, and valuable mineral reserves. However, because of the inadequacy of indigenous investment and the lack of skilled manpower, the development of other parts of the country is lagging. Another obstacle in the border provinces of both countries is the lack of citizenship to express and participate in government policies and decisions. Without a fair political process, developing an inclusive development is impossible.  Global politics and governance priorities have found many defects and have allowed governments to work together to manage inclusive development challenges. On the other hand, some problems are serious obstacles to Iran-Pakistani relations and affect the inclusive development of the border provinces of the two countries. Both countries face special challenges due to the lack of coordination with the development organizations of the border provinces and the different views of the authorities and other countries in the region in the field of inclusive development.  Theorists from 1950 to 1960 considered the development process a set of consecutive stages of economic growth that all countries must go through. It was the first theory about development, the economic theory of development, that the appropriate amount of savings, investment, and foreign aid was considered the only essentials to beat in developed countries. So, development was considered to be synonymous with public and rapid economic growth. The most important criticism of these theories is that they ignore the weakness of institutional arrangements in developing countries. Since the emergence of many newly independent countries in the early years after World War II and their widespread efforts to overcome poverty, backwardness, and “development” as an economic word, this concept has undergone widespread development. In this context, perhaps the most important transformation is the expansion of the concept of development from purely economic growth to a structural transformation that improves the income and non-income dimensions of prosperity and has fair stability and distribution.  Another aspect of development is sustainable development that meets the needs of the present-day time without endangering the ability of future generations to meet their needs. Sustainable development, which initially focused on the environmental aspects of development, now has a broader meaning and implies comprehensive development. Human-centered development, which emerged in the 1980s, emphasizes the role of human capacity and considers development to be the fruit of the development of human abilities. In this approach, apart from being the most important means of achieving development, the most important goal of development is considered. The theories of comprehensive development help us systematically think about how we organize our efforts to facilitate the acquisition of comprehensive development. Purposeful development can be explained by three transformations: first, in terms of the distribution of growth opportunities; second, the development of poverty alleviation; and third, inclusive development. Inclusive development is a development that encompasses various economic, social, environmental, and political dimensions and is sensitive to its distribution to individual, group, and social levels. In the present study, most of the components of inequality, equal access to services, security, poverty and job creation, economic development, and the useful role of experts and citizens have been considered in inclusive development.  Materials and Methods The research method used in this article is the Delphi technique. Therefore, in this article, four questions are asked about the subject matter. These questions are: What should be the characteristics of a regional inclusive development system based on social justice in the border regions of Iran and Pakistan? What are the coordinating institutions of inclusive development based on social justice in Iran and Pakistan? What factors are influenced by social justice-based inclusive development for the border regions of Iran and Pakistan? What were the reasons for the failure of social justice programs in the border areas of Iran and Pakistan?  Findings The purpose of this study is to plan the regional inclusive development system based on social justice in the border areas of Iran and Pakistan, which can be an effective step towards eliminating inequality, equal access to services, security, poverty alleviation, and job creation, economic development, and useful role for the residents. The areas have been removed.  Undoubtedly, education acts as a basis for empowering individuals and increases the level of awareness and skills of the community. Society’s health also has a direct impact on production and productivity. If people do not have good health, they cannot work and participate in the production of society. Social and economic security are key factors in attracting investment and creating an inclusive development system based on social justice. The existence of security causes stability in society that requires economic growth. The border areas often depend on agriculture, handicrafts, and small-scale industries. A border market enables local manufacturers to access larger and more marketable markets, not only on national borders but also in neighboring countries. This enables them to sell goods at better prices, increase their income, and reduce poverty. Positive cultural relationships can help reduce tensions and political differences. When the people of the two countries become more familiar with each other, the likelihood of misunderstanding and tension decreases. Strong cultural relationships increase the possibility of joint investment in economic projects. The local public participation of the Iranian and Pakistani border provinces in decisions and elections is very important for comprehensive development. This partnership can have many positive impacts on the province’s social, economic, and political development. Social justice can help reduce economic inequality in the border areas. By the just distribution of resources and job opportunities, residents of these areas can benefit from economic opportunities and improve their living conditions. The establishment of social justice strengthens the solidarity and social cohesion between the various tribes living in the border areas. This correlation can reduce ethnic tensions and increase local cooperation.  In this study, the compound index of social justice-based development is prepared in five dimensions and 30 components. Finally, this study has extended an inclusive regional development system based on social justice in the border areas of Iran and Pakistan and generalized it in the region.   Conclusion According to the findings, the social dimension is in solidarity with religious requirements, social identity, cultural relations, racial differences, non-discrimination, and human rights. The dimension of governance is also correlated with the components of accountability, transparency, freedom of expression, the reduction of foreign interventions, the recruitment of local managers and experts, and the coordination between the Iranian and Pakistani border governments. The dimension of social justice is also correlated with equality components, equal access to resources, education, health, infrastructure, and political freedom. The dimension of economic growth is correlated with the components of job creation, poverty reduction, border markets, agricultural infrastructure, free trade zones, and socio-economic dimensions. On the other hand, the components of environmental sustainability are correlated with resource management components, disaster resilience, energy management and waste management, climate change, and public participation in protecting the environment. According to this study, the above aspects and components should be considered for the regional development system based on social justice; otherwise, inclusive regional development that is based on social justice will not be developed. Considering the factors affecting the pervasive development in the border areas of Iran and Pakistan, it can be concluded that inclusive development in these areas requires a comprehensive and coordinated approach that simultaneously focuses on social, economic, environmental, and governance dimensions. Social cohesion, social justice, economic growth, environmental sustainability, and favorable governance all play a vital role in improving people’s living conditions and reducing the challenges in these areas. Bilateral cooperation between Iran and Pakistan, the active participation of local communities, and the implementation of effective and efficient policies are key factors in achieving comprehensive and inclusive development in these border areas. This study shows that comprehensive development in the border regions of Iran and Pakistan requires a multilateral approach to strengthen social cohesion, governing, and social justice.

تبلیغات