آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۶

چکیده

هدف از این پژوهش، طراحی مدل عوامل موثر بر تامین مالی استارت آپ های حوزه دفاعی است. پژوهش حاضر از نظر جهت گیری، اکتشافی و از نظر هدف کاربردی است. قلمرو مکانی پژوهش حاضر کسب و کارهای نوپا در بخش دفاعی ایران بود. جامعه آماری این پژوهش خبرگان تامین مالی کسب و کارهای نوپا بوده و روش نمونه گیری به صورت هدفمند و با روش گلوله برفی می باشد. همچنین داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند با تعداد 11 نفر از این افراد گردآوری شده و با استفاده از روش گراندد چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که عوامل کلیدی در تامین مالی استارت آپ های دفاعی را می توان در دو سطح کلان (چشم انداز بازار) و خرد (ویژگی های بنگاه، توانایی تیم، ملاحظات مالی و ترجیحات سرمایه گذار) دسته بندی نمود. هر دو عامل کلان و خرد بر انتخاب پروژه استارتاپی جهت تامین مالی تأثیر می گذارند و برخی از این عوامل با هم همبستگی دارند. این پنج دسته اصلی به ۱۶ زیرمجموعه تقسیم می شوند که عوامل تأثیرگذار ثانویه را در هر دسته اصلی منعکس می کنند.

Factors Influencing the Financing of Defense Startups

The objective of this study is to present a model for the identification of the factors influencing the financing of defence startups, specifically focusing on defence startups in Iran. This research can be classified as exploratory and practical in terms of the nature of research. The sample population consisted of participants from the capital market, specifically 11 experts familiar with venture capital in defence-related companies. These experts were identified through snowball sampling, and data was collected via semi-structured interviews. The results from the data analysis reveal that the key factors influencing the financing of defense startups can be categorized into two main areas: macro-level factors related to market conditions and outlook, and micro-level factors concerning firm-specific characteristics, team capabilities, financial considerations, and investor preferences. Both macro and micro-level factors play a significant role in the selection of startup projects for financing, with some factors being interrelated. These five primary categories are further divided into secondary subcategories that reflect additional influential factors within each main category.

تبلیغات