آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۹۰

چکیده

پژوهش حاضر سعی دارد با استفاده از آراء باختین و به طور خاص نظریه گفت وگومندی، گفتمان موجود در رمان دختر رعیت، اثر به آذین را واکاوی انتقادی کند و به بازتاب چندصدایی در این رمان بپردازد. در این پژوهش به این پرسش ها پاسخ داده شده است: 1- چگونه زنان رمان مورد پژوهش در بروز چندصدایی، پویامند بوده اند؟ 2- چگونه طبقات فرادست و فرودست در بروز چندصدایی در رمان مورد پژوهش مؤثر بوده اند ؟ 3- چگونه روشنفکران و طبقه نخبه در بروز چندصدایی در رمان دختر رعیت مؤثر بوده اند؟ نتایج به دست آمده حاکی از این مهم بود که زنان در بازنمود چندصدایی نقشی منفعل داشته اند و صرفاً بستر داستانی را برای بازنمود گفتمان غالب معرفی شده توسط قهرمان فراهم آورده اند. علاوه بر این، اقشار نخبه داستان که تحت تأثیر جریان های چپ و ملی گرایی هستند در به وجود آمدن چندصدایی در داستان مؤثر بوده اند. تقابل و رویارویی دو طبقه فرادست و فرودست نقش عمده ای در چند صدایی رمان دارد؛ زیرا زندگی روستایی سنت محور در خدمت نهادینه سازی پایه های قدرت طبقه توانگر جامعه بوده است. البته آنچه به عنوان نتیجه گیری این تتبع باید متذکر شد این است که بافت اجتماعی و جنسیت، موضوعات برجسته ای در تاروپود داستانی دختر رعیت است که نویسنده با استفاده از آن تلاش کرده ریشه های فکری و اخلاقی جامعه سنتی را به چالش بکشد و سعی کند یک چندصدایی میان اجزای قدرت و اجزای مقهور جامعه برقرار سازد.

Polyphony in the novel The Daughter of the Peasant, you lost the work to Azin using the approach of dialogue

This research applies Bakhtin’s views and ideas, especially dialogism theory, to critically analyze the discourse in the novel “The Peasant’s Daughter” by the contemporary Iranian novelist Beh Azin to reflect on the polyphony of this novel. This study answers the following questions: 1- How do women in the novel appear dynamically in polyphony? 2. How does the conflict between modernity and tradition appear in polyphony in the novel? 3. How do intellectuals and elites influence the emergence of polyphony in the novel? The results show women were passive to represent polyphony, providing a narrative context for the dominant picture of the protagonist’s discourse. The elites in the story use polyphony for various reasons because of left-wing and nationalist ideologies. The confrontation between tradition and modernity plays no small part in the emergence of this uprising, in which tradition helped the wealthy classes to institutionalize themselves in society. In conclusion, social background and gender are two prominent issues in the story’s narration of The Peasant Girl. The author challenges traditional society’s ideological and moral roots while establishing polyphony between the bourgeoisie and the subjugated classes.

تبلیغات