تحلیل جنگ رسانه ای جمهوری آذربایجان علیه جمهوری اسلامی ایران
آرشیو
چکیده
جنگ رسانه ای یکی از برجسته ترین جنبه های جنگ نرم و جنگ های مدرن در جهان کنونی به شمار می آید. استفاده از جنگ رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران یکی از ویژگی های رسانه های جمهوری آذربایجان بعد از جنگ دوم قره باغ و پیروزی این کشور بوده که منجر به جنگ تمام عیار رسانه ای شده است. با توجه به پیوندهای تاریخی، دینی، فرهنگی و زبانی با جمهوری آذربایجان، موضع گیری و اتهام زنی-های صریح سران و تبلیغات رسانه های این کشور با هدف ایران هراسی، اسلام گریزی و شیعه ستیزی وارد مرحله جدیدی شده تا جایی که ایران را به عنوان تهدید امنیتی برای افکار عمومی قلمداد می نمایند. هدف از این مقاله بررسی جنگ رسانه ای جمهوری آذربایجان علیه جمهوری اسلامی ایران بر اساس نظریه برجسته-سازی می باشد. سئوال اصلی مقاله حاضر این است که جمهوری آذربایجان چه اهدافی را در جنگ رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای دنبال می نماید. در پاسخ به سئوال پژوهش، فرضیه ای به این صورت طرح می گردد که جمهوری آذربایجان همسو با اهداف دشمنان جمهوری اسلامی ایران مسئولیت بخشی از سناریوی های ضدایرانی را در قالب رسانه عهده دار شده و در تلاش است تا با جنگ و هیاهوی گسترده رسانه ای و روانی، اقتدار و محبوبیت جمهوری اسلامی ایران را در نزد افکار و اذهان عمومی مردم مسلمان آذربایجان و مناطق آذری نشین ایران خدشه دار و مسایل قوم گرایی و تجزیه طلبانه را تحریک و تهییج نموده و بحران آفرینی نمایند. این پژوهش از نوع توصیفی –تحلیلی بوده و از منابع کتابخانه ای و پویش اینترنتی برای جمع آوری داده ها استفاده شده است.Analysis of the media war of the Republic of Azerbaijan against the Islamic Republic of Iran
Media war is one of the most prominent aspects of soft war and modern wars in today's world. The use of media war against the Islamic Republic of Iran is one of the characteristics of the media of the Republic of Azerbaijan after the Second Karabakh War and the victory of this country, which has led to a full-scale media war. Considering the historical, religious, cultural and linguistic ties with Azerbaijan, the stance and accusations of the leaders of this country and the propaganda of the media with the aim of Iran phobia, Islam phobia and anti-Shia have entered a new stage to the point where Iran is They are considered a security threat to public opinion. The purpose of this article is to investigate the media war between Azerbaijan and Iran based on the theory of highlighting. The main question of the present article is what goals Azerbaijan pursues in the media war against Iran as a regional power. In response to the research question, a hypothesis is proposed that Azerbaijan, in line with the goals of Iran's enemies, has taken responsibility for some of the anti-Iranian scenarios in the form of media and is trying to fight with widespread war and uproar. media and psychologically, to damage the authority and popularity of the Islamic Republic of Iran in the eyes and minds of the Muslim people of Azerbaijan and the Azeri regions of Iran, and to provoke and excite the issues of ethnocentrism and separatism and create a crisis. This research is of a descriptive-analytical type and library sources and internet scanning were used to collect data.