حکمرانی رفتار مصرف انرژی در کشور از طریق سنخ شناسی فرهنگ مصرف (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
از چالش های حوزه انرژی، در کنار محدودیت منابع و مشکلات زیست محیطی، رشد مصرف برق به خصوص در بخش خانگی است که برای اصلاح الگوی مصرف، نیاز به شناخت اعمال مصرفی جامعه می باشد. هدف این پژوهش خوشه بندی رفتار مصرف برق بر اساس متغیرهای اقتصادی- اجتماعی است. روش پژوهش، کمی و با استراتژی پیمایش بوده که 1081 نفر از سراسر کشور با پرسشنامه آنلاین مورد پرسش قرار گرفته اند. اعتبار متغیرها توسط صاحب نظران حوزه انرژی تأیید شده است. یافته ها بیانگر 6 خوشه توانمند مصرف گرا، توانمند صرفه جو، میانه مستعد، میانه متمایل به مصرف، ناتوان صرفه جو و ناتوان متمایل به مصرف می باشد که هر یک از گروه ها امتیازات متفاوتی در آگاهی، ارزش ها، سبک زندگی و فرهنگ مادی کسب نموده اند. یافته ها نشان داده، افراد جامعه به دلیل تفاوت در پایگاه اجتماعی فرهنگی، علی رغم یکسان بودن پایگاه اقتصادی، رفتار مصرف انرژی متفاوتی داشته و برای سیاستگذاری اثربخش در سمت تقاضا برای گروه های مختلف نیازمند راهکارهای اختصاصی آن خوشه هستیم.The Governance of Energy Consumption Behavior with Consumption Cultures Clustering
One of the challenges in the field of energy, along with limited resources and environmental problems, is the growth of electricity consumption particularly in the household sector, which requires knowledge of the society and consumption behavior to modify the consumption pattern. The purpose of this research is consumption clustering, based on economic-social variables.The research method was quantitative and with a survey strategy that 1081 people from all over the country were questioned with an online questionnaire. The validity of the variables has been confirmed by experts in the field of energy. The findings show 6 consumption clusters: "extravagant consumers with high income", "economical consumers with high income", "extravagant consumer with median income", "economical consumers with median income", ", "extravagant consumer with low income" and "economical consumers with low income" which each of clusters have obtained different scores in "awareness", 'values", "lifestyle", and 'material culture". The results of the research indicated that due to the difference in the social and cultural base, despite the same economic base, the people have different energy consumption practices, and for implementing effective policies on the demand side for different groups, we need specific solutions for that cluster.