آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۹

چکیده

هدف: یکی از غنی ترین منابع شناخت دینی در حوزه دفاع نهج البلاغه است که حاوی تدابیر و رهنمودهای امام علی (ع) در این خصوص است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی، استخراج، تلفیق محتوایی و الگوپردازی این آموزه ها در قالب دکترین نظامی انجام شده است.روش شناسی: این پژوهش در قالب پارادایم تفسیرگرایی و با رویکرد کیفی و با استفاده از راهبرد تحلیل مضمون انجام شده است. منابع اطلاعاتی آن شامل آموزه های نظامی نهج البلاغه است که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با کمک ابزار شبکه مضامین تحلیل و گزارش شده اند.یافته ها: آموزه های شناسایی شده در قالب مقوله های اصلی دهگانه ای تلفیق شده اند که عبارت اند از: شایستگی های اعتقادی، شایستگی های ارزشی، شایستگی های اخلاقی، قابلیت های شخصیتی، قابلیت های شناختی، قابلیت های هیجانی، آموزه های رفتار نظامی، آیین رزم، مأموریت گرایی الهی و قرب و رضای الهی. ارتباط میان این مقوله ها نیز در قالب الگویی چندسطحی ارائه شده است.نتیجه گیری: ماهیت انسان مدارانه، اخلاق گرایانه و ارزش محورانه سازمان های دفاعی در جوامع اسلامی وجه تمایز بارز آن ها به شمار می رود که بر دکترین نظامی آن ها در هر سه سطح تأثیرگذار است. الگوی ارائه شده در این پژوهش می تواند به شناخت بهتر مأموریت، اخلاق حرفه ای نظامی گری، شایستگی های موردنیاز نظامیان و سبک فرماندهی در سازمان های دفاعی جوامع اسلامی یاری رساند. 

Introducing a Model of Militarian Doctorine Based on Nahjolbalagha Teachings

Objective: One of the richest sources of religious knowledge in the field of defense is Nahj al-Balagha, which contains the strategies and guidance of Imam Ali (A.S.) on this subject. This study aims to identify, extract, integrate the content, and model these teachings within the framework of a military doctrine.Methodology: This research is conducted within the interpretivist paradigm, adopting a qualitative approach and utilizing thematic analysis. The data sources include the military teachings of Nahj al-Balagha, which were selected through purposeful sampling and analyzed using a network of themes as the primary tool.Findings: The identified teachings were integrated into ten main categories, which include: belief competencies, value competencies, moral competencies, personality capabilities, cognitive capabilities, emotional capabilities, military behavior teachings, martial arts, divine mission orientation, and seeking proximity and divine satisfaction. The interconnections among these categories were also presented in the form of a multi-level model.Conclusion: The human-centered, ethics-oriented, and value-driven nature of defense organizations in Islamic societies is a distinct feature that influences their military doctrine at all three levels. The model presented in this study can contribute to a better understanding of the mission, professional ethics of military service, required competencies for military personnel, and leadership styles in defense organizations within Islamic societies. 

تبلیغات