طراحی الگوی ارتقای ارتباطات سازمانی با بهره گیری از مبانی رفتار سازمانی مثبت گرا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه، کیفیت ارتباطات در سازمان ها به ویژه روابط بین فردی، نقشی مهم و تعیین کننده در دستیابی به اهداف سازمانی دارد که دراین بین، ترویج مثبت گرایی می تواند راهگشا باشد. توسعه مثبت گرایی در ارتباطات سازمانی می تواند موجبات افزایش همگرایی بین افراد و ارتقای جایگاه سازمان را فراهم کند. لذا، مسئله تحقیق حاضر آن است که چگونه می توان از ظرفیت مبانی علمی رفتار سازمانی مثبت گرا برای بهبود کیفیت ارتباطات سازمانی استفاده کرد. بنابراین هدف تحقیق حاضر، طراحی الگوی ارتقای ارتباطات سازمانی با بهره گیری از مبانی رفتار سازمانی مثبت گراست. این تحقیق درزمره تحقیقات اکتشافی محسوب می شود. در مرحله کیفی، از روش تحلیل مضمون (تم) و در مرحله کمی از روش تحلیل عاملی تأییدی و نرم افزار Smart PLS استفاده شد. در مرحله کیفی به منظور طراحی الگوی تحقیق، با 24 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی که به صورت هدف مند انتخاب شدند، مصاحبه انجام پذیرفت. براساس یافته ها، سه دسته متغیر شامل محرک های ارتباطی، شبکه های ارتباطی و اقدامات ارتباطی شناسایی شد. همچنین، 5 بعد اخلاقی، انسانی، عملکردی، پرورشی و هیجانی برای شبکه های اجتماعی شناسایی شد. علاوه براین، 3 دسته اقدامات شامل اقدامات تسهیل گر، تعدیل گر و بسترساز و 3 دسته محرک ها شامل سازمانی، کارکنان و برون سازمانی شناسایی شد. در مرحله کمی، به منظور تأیید اعتبار مدل از 189 نفر از مدیران و خبرگان در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نظرخواهی شد. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده و ابزار گردآوری داده پرسشنامه بود. یافته ها نشان داد که متغیرهای شناسایی شده مورد تأیید هستند. نتایج تحقیق نشان داد که بهره گیری از مبانی رفتار سازمانی مثبت گرا در زمینه ارتقای ارتباطات سازمانی دارای پیچیدگی زیادی است که موفقیت در آن می تواند نتایج ارزشمندی به همراه داشته باشد.Designing a model for promoting organizational communication using the principles of positive organizational behavior
Nowadays, the quality of communication in organizations, especially interpersonal relationships, plays an important and decisive role in achieving organizational goals, in which promoting positivity can be a solution. The development of positivity in organizational communication can lead to increased convergence among individuals and enhance the organization's status. Therefore, the research problem of the present study is how to use the capacity of the scientific foundations of positive organizational behavior to improve the quality of organizational communication. Accordingly, the aim of the present study is to design a model for enhancing organizational communication by utilizing the foundations of positive organizational behavior. This research is considered exploratory. In the qualitative phase, the thematic analysis method was used, and in the quantitative phase, the confirmatory factor analysis method and Smart PLS software were employed. In the qualitative phase, in order to design the research model, interviews were conducted with 24 academic and executive experts who were purposefully selected. Based on the findings, three categories of variables were identified, including communication drivers, communication networks, and communication actions. Additionally, five dimensions—ethical, human, functional, developmental, and emotional—were identified for social networks. Moreover, three categories of actions, including facilitating, moderating, and enabling actions, as well as three categories of drivers, including organizational, employee-related, and external drivers, were identified. In the quantitative phase, to validate the model, opinions were collected from 189 managers and experts in the Ministry of Communications and Information Technology. The sampling method was simple random sampling, and the data collection tool was a questionnaire. The findings showed that the identified variables were confirmed. The research results indicated that utilizing the foundations of positive organizational behavior in enhancing organizational communication is highly complex, and success in this area can yield valuable outcomes.