آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۸

چکیده

شبکه اجتماعی «تیک تاک»، به عنوان یکی از رسانه های نوپدید، در سال های اخیر با تمرکز بر تصویر و محوریتِ ساخت، به اشتراک گذاری و تماشای ویدیوهای کوتاه و موزیکال، مورداستقبال فراوان نوجوانان قرار گرفته است. هدف این مقاله، بررسی حضور کاربران دختر نوجوان ایرانی (13 تا 18 ساله) در شبکه اجتماعی تیک تاک و تمایلات آنها در ارتباط با چگونگی نمایش «خود» (ظاهر، سبک زندگی، روابط و...) در این رسانه است. به این منظور، با استفاده از روش های نمونه گیری در دسترس و گلوله برفی، محتوای صوتی-تصویری، صوتی و متنی پروفایل مجموعاً شصت نوجوان دختر، موردبررسی و تحلیل محتوای کیفی قرار گرفته و مضامین مشترک آنها استخراج و کدگذاری شد، همچنین با کاربران موردنظر، درباره اهداف و تمایلات شان مصاحبه شد. نتایج نشان می دهد: 1- تأکید اغراق آمیز بر تفاوت ظاهری با هنجارهای جامعه؛ 2- نمایش چهره ای کاملاً آزاد، راحت و رها از خود در ارتباطات؛ 3- ادعای نفی هرگونه کنترل و تأکید بر انتخاب های شخصی؛ 4- ارائه تصویری غنی و اشرافی از سبک زندگی و مصارف روزمره؛ و 5- نمایش موافقت بی قید و شرط با تمام گرایش ها و سلایق فکری، از مضامین عمده پروفایل های موردبررسی بوده اند. دسترسی آسان و سریع به انبوهی از اطلاعات متنوع و متکثر، آشنایی با ایده ها و سبک های زندگی کاملاً متفاوت، محوشدن تدریجی مرزهای فرهنگی ناشی از جهانی شدن، جست وجوی راهی برای اثبات خود، تغییرات نسلی و اجتماعی و اهمیت فراوان محبوبیت و مخاطب داشتن از دلایل این نتایج تصور می شود.

Tendencies of Iranian Female Teenage (13-18 years old) Users Concerning How to Show Themselves on TikTok

"TikTok", as one of the emerging media, has been widely welcomed by teenagers in recent years with its focus on image and the centrality of making; sharing and watching short and musical videos. The aim of this article is to examine the presence of Iranian teenage female users (13 to 18 years old) on TikTok and their preferences regarding how to present "themselves" (appearance, lifestyle, relationships, ...) on this media. To this end, using convenience and snowball sampling methods, the audio-visual, audio and textual content of the profiles of a total of sixty teenage girls was examined and qualitative content analysis was conducted, and their common themes were extracted and coded, and the users in question were interviewed about their goals and preferences. The results show that (1) exaggerated emphasis on the external difference from the norms of society, (2) presenting a completely free, comfortable and self-absorbed image in communication, (3) claiming to deny any control and emphasizing personal choices, (4) presenting a rich and aristocratic image of lifestyle and daily consumption, and (5) showing unconditional agreement with all tendencies and intellectual tastes were the main themes of the profiles studied. Easy and quick access to a wealth of diverse and abundant information, familiarity with completely different ideas and lifestyles, the gradual blurring of cultural boundaries due to globalization, the search for a way to prove oneself, generational and social changes, and the great importance of popularity and having an audience are considered to be the reasons for these results.

تبلیغات