آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۸۲

چکیده

مسأله ی موردبحث در این نوشتار، تعریف، ویژگی ها، ماهیت و نسبت علم و دین از منظر ابوالحسن عامری است. عامری علم و دین را دارای ماهیتی عقلی می داند و اندیشه های او در این زمینه در منظومه ی فکری فیلسوفان اسلامی قابل بررسی است. او علم را به دو دسته ی دینی و حکمی تقسیم می کند و برای هر یک اقسامی برمی شمرد. به عقیده ی وی، علم تنها در چارچوب عقل معنا می یابد و ماهیتی عقلی دارد. دین از منظر عامری، مجموعه ای از گزاره های علمی و عملی از منبعِ وحی و دارای ضرورت عقلی است که توسط عقل تامّ و مجرد نبی درک می شود و وحی از نظر او دریافت حقایق مفاض توسط عقل پیامبر از جانب خدا است. براین اساس، هیچ یک از علوم با دین در تعارض نیستند و دین از مرتبه ای بالاتر برخوردار است. عامری در نسبت میان علم و دین، آن ها را تجلی های یک حقیقت واحد می داند و تمامی تحلیل های او باید در این چارچوب کلی درک شوند.

Science, Religion and their Relationship from the Perspective of Abul- Hasan ʿAmiri

The issue under discussion in this article is the definition, characteristics, nature, and relationship between science and religion from the perspective of Abul-Hassan ʿAmiri. ʿAmiri considers science and religion to have a rational essence, and his thoughts in this area can be examined within the intellectual framework of Islamic philosophers. He divides science into two categories: religious and philosophical, and enumerates subcategories for each. In his opinion, science only finds meaning within the framework of reason and has a rational nature. From ʿAmiri's perspective, religion is a collection of theoretical and practical propositions from the source of revelation, possessing rational necessity, which is understood by the perfect and abstract intellect of the prophet; and revelation, in his view, is the reception of truths by the prophet's intellect from God. On this basis, none of the sciences are in conflict with religion, and religion holds a higher rank. ʿAmiri regards the relationship between science and religion as manifestations of a single truth, and all his analyses must be understood within this general framework.

تبلیغات