آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۷

چکیده

مسئله جاودانگی نفس انسانی و خلود کافران درعذاب از موضوعات مهم کلامی دراندیشه اسلامی است که به بررسی آن پرداخته شده است. این مقاله به تحلیل دیدگاه های ملاصدرا وعلامه طباطبایی د این زمینه می پردازد ومبانی کلامی آنان را موردبررسی قرار می دهد. ملاصدرا درابتدا به تأثیرپذیری ازابن عربی، قائل به عدم خلود درعذاب بود و براین باور بود که عذاب الهی به دلیل حکمت الهی نمی تواند ابدی باشد. او معتقد است که هر موجودی غایت ذاتی دارد و عذاب نمی تواند مانع رسیدن به کمال باشد. بااین حال، ملاصدرا درمراحل بعدی نظر خودرا تغییر داده و به جاودانگی عذاب اعتقاد پیدا کرد،به این دلیل که اعمال انسان به صورت ملکه درمی آید و درنتیجه، جاودانگی درعذاب ممکن می شود. ازسوی دیگر، علامه طباطبایی براین باور است که جزئیات معاد را نمی توان بامقدمات عقلی اثبات کرد وتنها راه شناخت آن، تکیه بر وحی است. او خلود درعذاب را براساس آیات و روایات اسلامی تأیید می کند و به عدم تعارض میان آیات و روایات دراین زمینه اشاره می کند. علامه براین باور است که عذاب جهنم به دلیل تغییر فطرت انسان و تبدیل گناهان به ملکه نفسی، دائمی خواهد بود. نتایج این تحقیق نشان می دهد که هر دو اندیشمند بر مبانی کلامی خاصی تأکید دارند که شامل پذیرش وجود نفس و جوهر مجرد آن است. همچنین، درحالی که ملاصدرا در تحلیل های اولیه خود به تأویل آیات پرداخته، علامه طباطبایی بر وحی و عدم تعارض آیات تأکید دارد. این پژوهش به بررسی این مبانی و تحلیل های کلامی می پردازد و به تفاوت های دیدگاه های این دو اندیشمند در مسئله خلود در عذاب می پردازد.

The Theological Analysis of Eternal Damnation: A Study of the Views of Mulla Sadra and Allameh Tabatabai

The eternal nature of the human soul and the concept of eternal damnation for disbelievers are crucial theological topics in Islamic thought. This article examines the views of Mulla Sadra and Allameh Tabatabai on these issues. Initially, Mulla Sadra, influenced by Ibn Arabi, believed that eternal damnation was not possible, arguing that divine punishment could not be everlasting due to divine wisdom. He maintained that every being has an inherent purpose, and punishment cannot hinder the attainment of perfection. However, he later revised his position, accepting the possibility of eternal damnation, as human actions can become ingrained character traits (malakah), allowing for everlasting punishment. Conversely, Allameh Tabatabai argues that the specifics of the afterlife cannot be established through rational reasoning and must rely on revelation. He supports the concept of eternal damnation based on Islamic texts, asserting that there is no contradiction among them. Allameh believes that Hell’s punishment will be permanent due to the transformation of human nature and the entrenchment of sins as character traits. This research reveals that both scholars emphasize the existence and immaterial essence of the soul. While Mulla Sadra engages in verse interpretation, Allameh Tabatabai stresses the importance of revelation and the consistency of the texts. The study highlights the differing perspectives of these two thinkers on the matter of eternal damnation.

تبلیغات