آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۵

چکیده

کسب و کارهای حرفه ای موسوم به مبتنی بر دانش علاوه بر آنکه سهم بزرگ و در حال رشد بسزایی در اقتصاد از جنبه خلق ارزش بالا به خود اختصاص میدهد، ارتقاء قابلیت صادرات اقتصاد ایران را نیز موجب می شود. مقاله با استفاده از نظریه داده بنیاد و روش مصاحبه عمیق مدل کارآفرینی مبتنی بر دانش صنعت خودرو ایران را بررسی می کند. این مطالعه با 18 نفر از کارشناسان و صاحبنظران، انجمن خودروسازان، شرکت های دانش بنیان تأمین کننده قطعات، مصاحبه را انجام داده وجمع آوری داده ها در بازه زمانی دی ماه 1399 تا تیر ماه 1400 صورت پذیرفته است. نتایج حکایت از آن دارد که با وجود ظرفیت بالای خلق ارزش در کسب و کارهای دانش بنیان صنعت خودرو، هنوز این ظرفیت اقتصادی، پتانسیل کارآفرینی و آموزش نیروی انسانی در صنعت فنافرینی تأمین قطعات خودرو اقتصاد ایران مورد توجه قرار نگرفته است. به بیان دیگر تنظیم گری در این بخش با خلاء های بسیاری مواجه است و فرصت بین المللی سازی کسب و کارهای حاضر در این بازار همواره از دست رفته است. بسنده نمودن به بازار محدود و انحصاری از جمله تهدیدهای پیش روی این صنعت است.عدم قطعیت، عدم تقارن و هزینه های بالای معاملاتی که از خصوصیات ذاتی دانش و فناوری است از دیگر مشکلات پیش روست. بنابراین این مسأله خود می تواند می تواند باعث تفاوت در ارزیابی ها و سنجش ارزش مورد انتظار ایده های جدید شود. پیشنهاد سیاستی این تحقیق تمرکز دولت بر تنظیم گیری، مقررات زدایی و هر گونه تسهیل گری که منجر به رشد کارآفرینی و رشد دانش محور شود، است.

Analysis of Knowledge-Based Entrepreneurship Development Model; Case study of Knowledge-Based Companies supporting and Supplying Parts in the Iranian automotive.

Knowledge-based professional businesses, in addition to having a large and growing share in the economy in terms of high value creation, also promote the export capability of the Iranian economy. The paper examines the entrepreneurship model based on the knowledge of the Iranian automotive industry using data foundation theory and in-depth interview method. This study interviewed 18 experts and thinkers, the Automobile Manufacturers Association, and knowledge-based companies supplying parts, and collected data from December 1399 to July 1400. The results indicate that despite the high capacity of value creation in knowledge-based businesses in the automotive industry, this economic capacity, entrepreneurial potential and training of manpower in the technology industry of supplying auto parts to the Iranian economy has not yet been considered. Although the right environment for entrepreneurs is one of the important factors to take advantage of opportunities in new companies so understanding the relationship between supportive policies and the stimulus of knowledge accumulation on the one hand and microeconomic stimuli at the individual and corporate levels on the other hand that encourage the use of knowledge through markets. In other words, regulation in this sector is facing many gaps and the opportunity to internationalize businesses in this market has always been lost. Satisfaction with the limited and monopoly market is one of the threats facing this industry. Uncertainty, asymmetry and high transaction costs, which are inherent characteristics of knowledge and technology, are other problems. So this in itself can make a difference in evaluating and measuring the expected value of new ideas. The policy proposal for this study is the government's focus on regulation, deregulation, and any facilitation that leads to entrepreneurial growth and knowledge-based growth.

تبلیغات