آرشیو

چکیده

هدف این تحقیق شناسایی ابعاد و مؤلفه های کارآفرینی با رویکرد مسئولیت اجتماعی در اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی است. پژوهش به روش توصیفی و ترکیبی انجام شد. در بخش کیفی، ابعاد و مؤلفه های الگوی کارآفرینی با رویکرد مسئولیت اجتماعی شناسایی و در بخش کمی آزمون شدند. جامعه آماری بخش کیفی شامل 52 خبره بود که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه کارکنان ستادی اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی (350 نفر) بود که بر اساس جدول مورگان، 186 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در بخش کیفی، الگوی اولیه با مطالعه مبانی نظری و ادبیات استخراج و مؤلفه ها با روش دلفی فازی پالایش و الگوی نهایی طراحی شد. در بخش کمی، الگو با مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار Smart PLS آزمون شد. نتایج کیفی نشان داد کارآفرینی دارای ابعاد (فردی، سازمانی، اجتماعی) و مؤلفه های (نوآوری، ریسک پذیری، استقلال طلبی، ساختار، استراتژی، حقوق و پاداش، قوانین و مقررات، حمایت اجتماعی، ارزش های اجتماعی) است. مسئولیت پذیری اجتماعی دارای ابعاد (اخلاقی، اقتصادی، قانونی، بشردوستانه) و مؤلفه های (ارزش های اخلاقی، پاسخگویی، نگرش، منافع سازمان، منافع افراد، منافع جامعه، اجرای قانون، پرهیز از تبعیض، محیط زیست، حفظ منابع) است. نتایج کمی نشان داد مهم ترین مؤلفه کارآفرینی بعد اجتماعی با بار عاملی 928/0 و سپس بعد سازمانی 898/0 و بعد فردی 884/0 قرار داشت. در مسئولیت اجتماعی، بعد اقتصادی با 628/0 بیشترین تأثیر را دارد. مدل سازی نشان داد مسئولیت اجتماعی با نرخ 62 درصد بر توسعه کارآفرینی تأثیرگذار است؛ بنابراین، مسئولین باید مسئولیت پذیری اجتماعی را برای معلمان و کارکنان تبیین کنند.

Identifying the Dimensions and Components of Entrepreneurship with a Social Responsibility Approach in the General Directorate of Education

 The aim of this research is to identify the dimensions and components of entrepreneurship with a social responsibility approach in the General Directorate of Education of Khorasan Razavi. The research was conducted using a descriptive and mixed method. In the qualitative part, the dimensions and components of the entrepreneurship model with a social responsibility approach were identified and tested in the quantitative part. The statistical population of the qualitative part included 52 experts who were selected using a purposive sampling method. The statistical population of the quantitative part included all staff members of the General Directorate of Education of Khorasan Razavi (350 people), of whom 186 people were selected using a simple random sampling method based on the Morgan table. In the qualitative part, the initial model was extracted by studying theoretical foundations and literature, and the components were refined using the fuzzy Delphi method and the final model was designed. In the quantitative part, the model was tested using structural equation modeling in the Smart PLS software. Qualitative results showed that entrepreneurship has dimensions (individual, organizational, social) and components (innovation, risk-taking, independence, structure, strategy, rights and rewards, laws and regulations, social support, social values). Social responsibility has dimensions (ethical, economic, legal, humanitarian) and components (ethical values, accountability, attitude, organizational interests, individual interests, community interests, law enforcement, non-discrimination, environment, resource conservation). Quantitative results showed that the most important component of entrepreneurship was the social dimension with a factor load of 0.928, followed by the organizational dimension of 0.898 and the individual dimension of 0.884. In social responsibility, the economic dimension has the greatest impact with 0.628. Modeling showed that social responsibility has an impact on the development of entrepreneurship at a rate of 62 percent; therefore, officials should explain social responsibility to teachers and employees

تبلیغات