بررسی چالش های پیش روی آموزش جغرافیا در مدارس تیزهوشان شهر کرج
آرشیو
چکیده
پیشینه و اهداف: مدارس تیزهوشان باهدف رشد و توسعه توانمندی های دانش آموزان تیزهوش تأسیس شده و در مسیر خود با چالش های متعددی مواجه است و شناسایی این مشکلات و ارتقای کیفیت آموزشی این مدارس به عنوان پیش قراولان آموزش مدارس کشور حائز اهمیت است؛ لذا پژوهش حاضر باهدف آسیب شناسی آموزش جغرافیا در مدارس تیزهوشان دوره متوسطه اول و دوم شهر کرج از دیدگاه دبیران جغرافیا انجام شده است. روش ها: این مطالعه به روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. مشارکت کنندگان پژوهش، شامل دبیران جغرافیای مدارس متوسطه تیزهوشان شهر کرج بودند که تعداد 11 نفر از ایشان به عنوان نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و همچنین اشباع نظری انتخاب شدند. داده های مستخرج از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با استفاده از روش کدگذاری و استخراج مضمون های فرعی و اصلی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: تحلیل داده های کیفی منجر به شناسایی 4 کد اصلی، 13 کد فرعی و 60 کد مفهومی (کدباز) شد. آسیب های اصلی شناسایی شده در آموزش جغرافیای مدارس متوسطه تیزهوشان از دیدگاه دبیران شامل؛ نگرش ها و باورها به درس جغرافیا، مصوبات و سیاست گذاری ها، چالش های آموزشی و چالش های محیطی بودند. نتیجه گیری: آموزش جغرافیا در مدارس تیزهوشان با چالش های متعددی مواجه است که رفع آن مستلزم حمایت های همه جانبه مسئولان، دبیران و خانواده ها است.Examining the Challenges Facing Geography Education in Gifted Schools in the City of Karaj
Background and Objectives: Gifted schools are established with the goal of fostering and developing the capabilities of gifted students. However, these schools face numerous challenges, and identifying these issues and improving the educational quality of these schools, as the pioneers of the country's educational system, is of great importance. Therefore, the present study aims to diagnose the challenges of geography education in gifted schools at both the first and second levels of secondary education in the city of Karaj from the perspective of geography teachers. Methods:This qualitative study was conducted using a phenomenol ogical approach. The participants in the study consisted of geography teachers from gifted secondary schools in Karaj, with 11 teachers selected as the research sample through purposive sampling and theoretical saturation. The data gathered from semi-structured interviews were analyzed using coding methods, leading to the extraction of sub-themes and main themes. . Findings: The qualitative data analysis resulted in the identification of 4 main codes, 13 sub-codes, and 60 conceptual codes (open codes). The main challenges identified in geography education in gifted secondary schools, according to the teachers, included attitudes and beliefs toward geography as a subject, regulations and policies, educational challenges, and environmental challenges Conclusion:geography education in gifted schools faces numerous challenges, and addressing them requires comprehensive support from authorities, teachers, and families.