آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۲

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح تناسب و ضریب تقویت پژوهشگری کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم تحصیلی صورت پذیرفت. جامعه آماری مورد مطالعه، کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم دوره اول متوسطه و نمونه آماری، بخش جغرافیای آن است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا می باشد. در ابتدا، میزان تناسب محتوای نمونه آماری با پایه تحصیلی مربوطه با استفاده از روش کانینگ مورد بررسی قرار گرفت. سپس محتوای نمونه آماری در سه حوزه متن، تصاویر و پرسش با استفاده از روش ویلیام رومی از منظر فعال، غیر فعال و یا خنثی بودن بررسی و سپس ضریب اهمیت هر یک از مقوله های ده گانه مورد مطالعه با استفاده از روش آنتروپی شانون تعیین شد. نتایج حاصل از به کارگیری روش کانینگ نشان داد که بخش جغرافیای کتاب مطالعات اجتماعی نهم به دلیل کسب میانگین سطح دشواری 7/14 برای پایه تحصیلی نهم نامناسب است. نتایج حاصل از به کارگیری روش ویلیام رومی نیز نشان داد که محتوای نمونه آماری مطلعات در دو حوزه متن و تصویر غیر فعال و در حوزه سؤالات به گونه فعال طراحی شده است. بر طبق نتایج به دست آمده از به کارگیری روش آنتروپی شانون، در هر سه حوزه متن، تصویر و سؤالات میزان اهمیت مقوله های فعال کمتر از مقوله های غیرفعال است.

Content analysis of ninth grade social studies textbook using William Rumi method with emphasis on geography section

The present study was conducted with the aim of investigating the appropriateness level and amplification of research coefficient of the ninth grade social studies textbook. Statistical community under study is 9th grade social studies textbook and statistical sample is Geography section of textbook. In the terms of purpose, the present study can be considered as a practical study and In terms of the method used is descriptive and content analysis. At first, the appropriateness of the content of the statistical sample with the relevant educational level was investigated using the Ganning method, Then, the content of the statistical sample in the three areas of text, images and questions was analyzed using William Rumi's method from an active, inactive or neutral point of view, and the importance coefficient of each of the ten studied categories was determined using Shannon's entropy method. The results of using the Gunning method showed that the geography section of the 9th social studies book is unsuitable for the 9th grade due to the average difficulty level of 14.7. The results of using William Rumi's method also showed the content of the statistical sample of studies has been designed passively in the two fields of text and image and active in the field of questions. According to the results obtained from the using of Shannon's entropy method, in all three area of text, image and questions, the importance of passive categories is more than active categories.

تبلیغات