اثربخشی آموزش مفاهیم علوم اعصاب تربیتی بر نظریه ضمنی هوش دانشجو معلمان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مفاهیم علوم اعصاب تربیتی بر نظریه ضمنی هوش دانشجو معلمان بود که به روش نیمه آزمایشی در قالب یک طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس سنندج در سال تحصیلی 1403-1402 بود که با روش نمونه گیری هدفمند دو گروه کلاسی از دانشجو معلمان (هر گروه 34 نفر) انتخاب و به صورت تصادفی یکی از گروه ها به عنوان گروه آزمایش و دیگری به عنوان گروه کنترل تعیین شد. برای گروه آزمایش، برنامه علوم اعصاب تربیتی مشابه با یک درس دو واحدی نظری در 16 جلسه نوددقیقه ای اجرا شد درحالی که گروه کنترل این آموزش ها را دریافت نکردند و برنامه درسی روزانه خود را ادامه دادند. برای جمع آوری اطلاعات در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون از پرسش نامه نظریه ضمنی هوش عبدالفتاح و یتس (2006) استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مفاهیم علوم اعصاب تربیتی موجب کاهش نظریه ذاتی هوش(0/009>P) و افزایش نظریه افزایشی هوش (0/031> P) در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که برنامه آموزشی علوم اعصاب تربیتی باعث افزایش نظریه افزایشی هوش و کاهش نظریه ذاتی هوش در دانشجو معلمان شده است و پیشنهاد می شود در دوره های آموزشی پیش از خدمت معلمان گنجانده شود.The Effectiveness of Educational Neuroscience Concepts Instruction on the Implicit Theory of Intelligence of Pre-service Teachers
The object of the current research was to determine the effectiveness of educational neuroscience concepts instruction on the implicit theory of intelligence of pre-service teachers which was executed in a quasi-experimental manner, utilizing a pretest-posttest control group design. The statistical population of the investigation encompassed all students of Farhangian University Shahid Modarres Sanandaj Campus during the academic year 2023-2024 that Two class groups of student teachers (each group of 34 student) were selected via purposive sampling, and one of the groups was randomly designated as the experimental group, and the other as the control group. For the experimental group, an educational neuroscience program analogous to a two-unit theoretical course was conducted in 16 sessions of ninety minutes each, while the control group did not partake in these instructions and persisted with their daily program. The Abd-El-Fattah and Yates Implicit Theory of Intelligence Scale (2006) was employed to amass information in two stages of pre-test and post-test. The outcomes of the covariance analysis indicated that the instruction of the educational neuroscience program resulted in a decrement in the entity theory of intelligence (P<0.009) and an increment in the incremental theory of intelligence (P<0.031) in the experimental group compared to the control group. Therefore, it can be concluded that the training program of educational neuroscience increased the incremental theory of intelligence and decreased the entity theory of intelligence in student teachers, and it is suggested to be included in the pre-service training courses of teachers.