آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۰

چکیده

در دنیای متحول و عصر نوآوری و تغییرات مداوم، کامیابی برای جوامع و سازمانهایی است که بین منابع کمیاب و قابلیتهای مدیریتی و کارآفرینی منابع انسانی خود، رابطه معناداری برقرار کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزشهای مهارت کارافرینی بر نگرش کارآفرینانه و باور خودکارآمدی دانش آموزان هنرستانهای شهرستان کارون است. این مطالعه ازنظر هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی بهشمار میرود. بدین منظور برای انجام پژوهش، 325 نفر از دانشآموزان هنرستانهای شهرستان کارون بهروش تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد دارای روایی و پایایی بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و با نرم افزار لیزرل انجام شد. نتایج پژوهش حاکی از تاثیر مثبت و معنادار آموزشهای مهارتی بر نگرش کارآفرینانه و باور خودکارآمدی دانشآموزان؛ و تاثیر مثبت نگرش کارآفرینانه بر باور خودکارآمدی دانشآموزان است. همچنین نقش میانجی نگرش کارآفرینانه در تاثیر آموزشهای مهارتی بر باور خودکارآمدی دانشآموزان بهطور معنادار تایید گردید. نتایج این پژوهش میتواند در جهت تصمیمگیری و اقدامات مناسب برای ایجاد و راهاندازی کسب و کارهای کارآفرینانه دانشآموزان در آینده مورد توجه مسئولین و مدیران آموزش و پرورش، سازمان فنی و حرفهای و هنرستانهای شهرستان کارون قرار گیرد.

تبلیغات