آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۸

چکیده

بازار سیار شبانه شهری بازاری است مبتنی بر ساختار اقتصاد غیررسمی که توسط دست فروشان در فضاهای پرتحرک شکل گرفته است و در تعامل با فضا خود را توسعه می دهد. ماهیت این بازار مبتنی بر اقتصاد خرده فروشی است و بررسی اثرات آن در توسعه اقتصاد شهری اهمیت و ضرورت دارد. این پژوهش با هدف بررسی اثر تعاملی بین اقتصاد مبتنی بر خرده فروشی و کیفیت فضای شهری بافت مرکزی شهر زنجان تدوین یافته است. روش پژوهش از نوع کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد است که با استفاده از روش استقرایی - تفسیری منطبق بر بنیان پدیدارشناسی تبیین شده است. جامعه آماری پژوهش فعالان اقتصادی (خرده فروشان) شبانه مستقر در بافت مرکزی شهری زنجان (پیاده راه خیابان امام و میدان انقلاب) هستند. روش گردآوری داده ها مشاهده و مصاحبه نیمه ساختاریافته است و حجم نمونه به شیوه اشباع داده ای 21 فعال اقتصادی را شامل می شود. تجزیه وتحلیل داده ها با مدل زمینه گرا در قالب کدگذاری باز، کدگذاری محوری و انتخابی است؛ به طوری که با ساخت مفاهیم و مقوله ها، عوامل علّی، زمینه ای، میانجی و راهبردی استخراج و شرایط پیامدی تبیین شدند. در نهایت، نتایج نهایی تحلیل ها در مدل پارادایمی ترسیم شد. یافته ها نشان می دهد تعامل بین کیفیت فضای شهر، حضور شهروندان و اقتصاد شبانه تعاملی چندسویه و اثرگذار بر یکدیگر است. شرایط پیامدی غیرفعال مانند رفتار قهرآمیز مدیریت شهری با فعالان، ضعف برنامه ریزی و سامان دهی، گسترش تدریجی، ظرفیت کنترل پذیری و رهاشدگی، کیفیت محیطی و حیات اجتماعی فضای شبانه را به تدریج دچار افت می کند.  از سوی دیگر، هم زیستی فعالان اقتصادی، حضور خانوادگی و گروهی شهروندان، کیفیت بخشی فضای محیطی بافت، حس تعلق مکان و فضا، پویا شدن فضای شبانه شهر، التقاط کار و فعالیت با گردش و تفریح شبانه به تعامل و وابستگی فضای شهر با بازار شبانه منجر شده است و ضمن توسعه اجتماعی، توسعه اقتصاد شهری را سبب ساز می شود.

متن

The interactive effect of mobile night market and city space in the development of urban economy (Case study: night retailers in the central urban fabric of Zanjan)

The urban night mobile market is a market based on the structure of the informal economy, which is formed by vendors in busy spaces and develops in interaction with the space. The nature of this market is based on the retail economy, which is important and necessary to investigate its effects on the development of the urban economy. This research examines the interactive effect between the economy based on retail sales and the quality of urban space in the central fabric of Zanjan city. The qualitative research method is based on grounded theory, which is explained using the inductive-interpretive method according to the phenomenological basis. The research community consists of the economic activists of night retailers located in the central urban fabric of Zanjan (Pedestrian Street of Imam Street and Elkhebal Square). The data collection method is semi-structured observation and interview and the sample size includes ۲۱ economic operators through data saturation. Data analysis was conducted using a contextual model in open coding, axial coding, and selective coding. Constructing concepts and categories, causal, contextual, mediating, and strategic factors were extracted and consequential conditions were explained. Finally, the final results of the analyses were drawn in a paradigmatic model. The findings show that the interaction between the quality of the city space, the presence of citizens, and the night economy is multi-faceted. Passive consequential conditions such as the city administration's violent confrontation with activists, weak planning and organization, gradual expansion, lack of controllability, and abandonment, gradually degrade the environmental quality and social life of the nightlife space. On the other hand, the coexistence of economic activists, the presence of families and groups of citizens, the quality of the environmental environment, the sense of belonging to the place and space, the dynamism of the city's night space, the eclecticism of work and activity with nightlife and entertainment leads to the interaction and dependence of the city space with the night market. Thus, along with social development, it causes the development of the urban economy.

تبلیغات