چکیده

این مقاله به تبیین اشتراکات فرهنگی در زاگرس میانی با تاکید بر سه استان لرستان، کرمانشاه و ایلام می پردازد. روش پژوهش کیفی و فنون گردآوری داده بررسی اسناد و مشاهده است. یافته ها نشان می دهند که در شرایط کنونی سه عامل سبب پایین آمدن روابط اجتماعی در سه استان است. نخست، سه شبکه سکونت گاه پیشکوه، پشتکوه و کرمانشاهان که روابط درون شبکه ای زیاد و برون شبکه ای اندکی دارند.  دوم، ناهمواری های تمایزآفرین و سوم، زیرساخت های ارتباطی فراوان در مناطق مجاور. با وجود ارتباطات اندکِ این سه شبکه، اشتراکات فرهنگی زیادی میان آنان وجود دارد که گستردگیِ نظام خانواده و خویشاوندی، سیاست ایلی، مناسک سوگ و سور، رقص و غذا از جمله بارزترین آن ها هستند. دلایل اصلی این اشتراکات در شیوه تولید کوچروی است که از طریق شبکه ارتباطی ایل راه ها در زاگرس میانی اشاعه پیدا می کرد. کوچروی سبب شکل گیری منش سخاوتمندی، سلحشوری، گسترش نظام خانواده و خویشاوندی، گروه گرایی، همیاری و همکاری و تسلط امر سیاسی است. این ویژگی ها از طریق ایل راه های شمالی-جنوبی و شرقی-غربی که از ارتفاعات الوند، گرین، سفیدکوه، کبیرکوه تا  دشت های شمال خوزستان، ایلام و غرب کرمانشاه اشاعه پیدا می کرد که به مثابه شبکه مویرگی در جای جای این سرزمین ارتباطات اجتماعی را ممکن می ساختند.

Explaining cultural commonalities in the Middle Zagros (Lorestan, Ilam, and Kermanshah)

This article explains the cultural commonalities in the Middle Zagros with an emphasis on the three provinces of Lorestan, Kermanshah, and Ilam. The qualitative research method and data collection techniques are document review and observation. The findings show that in the current situation, three factors are responsible for the decline in social relations in the three provinces. First, the three settlement networks of Pishkooh, Poshtkooh, and Kermanshahan, which have many intra-network relations and few extra-network relations. Second, distinctive ruggedness, and third, abundant communication infrastructure in neighboring areas. Despite the few connections between these three networks, there are many cultural commonalities among them, the most obvious of which are the expansion of the family and kinship system, tribal politics, mourning and mourning rituals, dance, and food. The main reasons for these commonalities lie in the nomadic production method that spread through the tribal communication network in the Middle Zagros. Nomadism led to the formation of a character of generosity, chivalry, the expansion of the family and kinship system, groupism, cooperation and collaboration, and political dominance. These characteristics spread through the north-south and east-west tribal routes that spread from the highlands of Alvand, Green, Sefidkooh, Kabirkooh to the plains of northern Khuzestan, Ilam, and western Kermanshah, which, as a capillary network, made social communication possible in all parts of this land.

تبلیغات