چکیده

انسان معاصر می تواند با به کارگیری از هوش معنوی ، به کارهای خود معنی ببخشند و معنای دیگری به وجود زندگی خویشتن دهند، الگوبرداری از سرمشق های دینی و معنوی، بهزیستی روان شناختی ایجاد می کند و شادکامی و تاب آوری جزء مؤلفه هایی است که در کیفیت زندگی مؤثر و موجب ارتقاء سلامت روان، سلامتی و افزایش مشارکت اجتماعی فرد می شود و به عنوان مانعی در برابر اختلال های روانی عمل می کند. به همین سبب؛ هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین هوش معنوی و شادکامی و تاب آوری است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر و پسر و مجرد و متأهل سنین و مقطع های مختلف، دانشگاه لرستان در نیمسال اول 1401 بودند. حجم نمونه شامل 120 نفر (60 دختر و 60 پسر) که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت اند از: پرسشنامه هوش معنوی کینگ، پرسشنامه شادکامی فوردایس و پرسشنامه تاب آوری کانر. آزمون های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرم افزار SPSS V22 است. نتایج نشان داد که هوش معنوی با میزان شادکامی دانشجویان اثر معنی داری دارد، هوش معنوی با میزان تاب آوری دانشجویان رابطه مثبت و معنی دار دارد. با توجه به نتایج حاصل شده هوش معنوی دانشجویان هرچه بالاتر باشد، میزان شادکامی و تاب آوری آنان بالاتر خواهد بود.

Investigating the relationship between spiritual intelligence and psychological resilience and happiness in Lorestan University students

By using spiritual intelligence, contemporary humans can give meaning to their work and give another meaning to their lives. Modeling religious and spiritual role models creates psychological well-being, and happiness and resilience are among the components that are effective in the quality of life and promote mental health, wellness, and increased social participation of the individual, and act as a barrier against mental disorders. For this reason, the aim of the present study is to determine the relationship between spiritual intelligence and happiness and resilience. The research method is correlational. The statistical population included male and female, single and married students of different ages and levels at Lorestan University in the first semester of 2021. The sample size included 120 people (60 girls and 60 boys) who were selected by random sampling. The research tools were: King's Spiritual Intelligence Questionnaire, Fordyce's Happiness Questionnaire, and Connor's Resilience Questionnaire. Pearson correlation and multiple linear regression statistical tests were performed using SPSS V22 software. The results showed that spiritual intelligence has a significant effect on students' happiness, and spiritual intelligence has a positive and significant relationship with students' resilience. According to the results, the higher the spiritual intelligence of students, the higher their happiness and resilience will be.

تبلیغات