چکیده

قصه های تعلیمی در بستر سنت حکمت محور گذشته با تعریف حکایاتی از قهرمانان خیالی، نقشی تعلیمی غیرقابل انکاری داشته اند؛ تلویزیون و سینما همواره عرصه ی قصه ی قهرمانان خیالی هستند؛ قهرمانانی که سرگرم می کنند و تاثیر می گذارند. در این مقاله با استفاده از الگوی سفر قهرمان جوزف کمبل به جست وجوی قهرمان جویای نام در داستان مشت زن گلستان سعدی می پردازیم تا در دل این قصه ی کهن دریابیم که چگونه حکمت و روایت در دل هم تنیده شده اند. در این بررسی ظرفیت های این قصه با فیلم های ژانر سفر قهرمان مقایسه شده اند. هدف از این بررسی تاکید بر این نکته است که روایت متون تعلیمی قصه گو در سینما و تلویزیون می تواند از یک سو ظرفیت های امروزی سنت را زنده کند و از سویی نسل  جوان را به سرچشمه های فرهنگی پیوند دهد.

The Hero's Journey Model in Educational Stories for Adaptation in Television and Cinema by Examining the Story of Golestan Saadi's Puncher

In the context of the wisdom-based tradition of the past, didactic stories have had an undeniable educational role by defining tales of imaginary heroes; television and cinema have always been the arena of the story of imaginary heroes; heroes who entertain and influence. In this article, using the model of Joseph Campbell's Hero's Journey, we will search for the hero seeking a name in Saadi's The Puncher of Golestan to find out how wisdom and narrative are intertwined in the heart of this ancient story. In this study, the potential of this story is compared with films of the Hero's Journey genre. The purpose of this study is to emphasize the point that the narration of story-telling educational texts in cinema and television can, on the one hand, revive the modern potential of the tradition and, on the other hand, connect the younger generation to cultural sources.

تبلیغات