بررسی و تبیین ساختار گرایانه راهبردها و اصول تربیت اخلاقی در تفسیرالمیزان، با تمرکز بر نظریه ی اعتباریات علامه طباطبایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
عصرحاضر را باید عصر سردرگمی در میان پیشنهادهای گوناگون و گاه متناقض در خصوص روش ها و رویکردهای گوناگون آموزش و تربیت اخلاقی نامید، چراکه از یک سو رویکردهای سنتی اعم از سکولار و دینی به باد انتقاد گرفته شده و پس از تحمل برچسب هایی مانند تلقینی بودن، بی توجهی به یافته های روانشناسان در رشد اخلاقی، استبدادی بودن، جزمی بودن، متکی بودن بر اقتدار مربی به جای تأکید بر خودمختاری فاعل اخلاقی و بی توجهی به آزادی اندیشه توسط مربیان و پژوهشگران تربیتی و اخلاقی کنار نهاده شده اند بررسی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی نشان می دهد که این نظریه به ابعاد گوناگون رفتارها، ارزش ها، الزام ها و انگیزه های اخلاقی توجه دارد و بنابراین می تواند مبنای نظری مناسبی برای سامان دهی اصول و راهبرد های تربیت اخلاقی باشد. بر همین اساس، در پژوهش حاضر، نظریه اعتباریات علامه طباطبایی، به عنوان مبنای نظری موردنیاز، جهت ارائه و تبیین راهبرد ها و اصول تربیت اخلاقی مورد بررسی قرار گرفته و تلاش شده است که راهبردهای تربیت اخلاقی را که علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان به تبیین آن ها پرداخته اند، با این نظریه مطابقت داده شده و درنهایت با استخراج اصول تربیت اخلاقی از نظریه اعتباریات علامه، چگونگی عملیاتی کردن راهبردهای اخلاقی مذکور به گونه ای هماهنگ با نطریه اعتباریات تبیین گردد.A structuralist analysis of the moral education strategies and principles in Tafsir al-Mizan, centering on Allameh Tabatabai's credential theory.
The present era should be called an era of confusion among various and sometimes contradictory proposals regarding various methods and approaches to moral education and training, because on the one hand, traditional approaches, both secular and religious, have been criticized and, after enduring labels such as being suggestive, ignoring the findings of psychologists in moral development, being authoritarian, being dogmatic, relying on the authority of the educator instead of emphasizing the autonomy of the moral agent and ignoring freedom of thought, have been abandoned by educators and educational and ethical researchers. A study of Allameh Tabataba'i's theory of credentials shows that this theory pays attention to various dimensions of behaviors, values, obligations, and moral motivations, and therefore can be a suitable theoretical basis for organizing the principles and strategies of moral education. Accordingly, in the present study, Allameh Tabataba'i's theory of validity has been examined as a required theoretical basis for presenting and explaining the strategies and principles of moral education. An attempt has been made to align the moral education strategies that Allameh Tabataba'i explained in Tafsir al-Mizan with this theory. Finally, by extracting the principles of moral education from Allameh's theory of validity, how to operationalize the aforementioned moral strategies in a manner consistent with the theory of validity has been explained.