آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۰

چکیده

از مؤلفه های مهم و تأثیرگذار در برنامه ریزی و توسعه گردشگری در نواحی روستایی توجه به کیفیت محیطی این نواحی است که نقش مؤثری در رضایتمندی و به تبع آن وفاداری گردشگران ایفا می نماید. در این پژوهش به منظور برنامه ریزی برای گردشگری، به بررسی و شناخت وضعیت کیفیت محیطی مقصدهای گردشگری روستایی و تبیین مهم ترین عوامل کیفیت محیطی تأثیرگذار بر رضایتمندی و وفاداری گردشگران پرداخته شده است. روش انجام پژوهش توصیفی تحلیلی مبتنی بر روش پیمایشی و اسنادی است. جامعه آماری این پژوهش ازلحاظ مکانی روستاهای گردشگری واقع در شهرستان ایذه و به لحاظ جامعه موردتحقیق شامل گردشگرانی است که از روستاهای نمونه (9 روستا) بازدید داشته اند. تعداد گردشگر نمونه با استفاده از روش کوکران (جامعه نامعلوم) 450 نفر تعیین و برای هر روستا 50 نفر در نظر گرفته شده است. جمع آوری داده ها و اطلاعات موردنیاز بر اساس روش اسنادی و روش میدانی (پرسش نامه) است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها در راستای دستیابی به اهداف پژوهش از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد وضعیت کیفیت محیطی نواحی روستایی، رضایتمندی و وفاداری گردشگران بالاتر از حد متوسط قرار دارد و در بین شاخص های کیفیت محیطی در پژوهش، شاخص کیفیت پویایی محیط بیشترین تأثیر را بر رضایتمندی و وفاداری گردشگران داشته است.

Investigating the Effects of Environmental Quality on Satisfaction and Loyalty in Rural Tourism (Case Study: Izeh Sub-Province)

Environmental quality is one of the essential and influential components in the planning and development of tourism in rural areas, and it plays an influential role in the tourists' satisfaction and, consequently, their loyalty. In terms of tourism planning, this study investigated the environmental quality of rural tourism destinations and explained the most important factors of environmental quality that affect tourists' satisfaction and loyalty. The descriptive-analytical research method was conducted based on the survey and documentary methods. The statistical population of this research, in terms of location, was the tourist villages located in the sub-province of Izeh, and the participants in the survey were the tourists who had visited the nine sample villages. The number of sample tourists based on the Kochran method for the unknown population is 450 people, and 50 people are considered for each town. The required data were collected through documentary methods and fieldwork (questionnaire). Results show that the environmental quality and tourists' satisfaction and loyalty in the studied rural areas are above average. Among the indicators of environmental quality, the index of dynamic quality of the environment has the most significant impact on tourists' satisfaction and loyalty.

تبلیغات