آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۰

چکیده

اگر کسب وکارها در جوامع محلی بخواهند موفق باشند، باید مدل های کسب وکار کارآمدی را ایجاد کنند چراکه این تنها راه بقای آن ها در بازار متلاطم امروزی است. مدل کسب وکار پارادایمی است که ازطریق آن سازمان ها باید فرایندهای کسب وکار را به صورتی سامان دهند تا بتوانند ارزش آفرینی کرده، درآمدزایی کنند و کسب وکار را به سمت پایداری و بقا سوق دهند. هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر این است که عوامل موجود در کسب وکارهای کوچک شناسایی شوند، به صاحبان کسب وکارها در استفاده از استراتژی های بهینه جهت بهبود عملیات کسب وکار و ارتقای عملکرد کسب وکارشان کمک شود و درنهایت یک مدل کسب وکار جدید برای کسب وکارهای کوچک (GHORBANI Business Model) ارائه شود. بدین منظور، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و ازطریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته، داده های 35 نفر از اعضای هیئت مدیره صندوق های توسعه روستایی در شهرستان قلعه گنج از توابع استان کرمان گردآوری شد و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت؛ سپس با استفاده از روش نظریه داده بنیاد، مدل کسب وکارهای کوچک طراحی شد. یافته های این تحقیق کیفی نشان می دهند که مؤلفه های مدل کسب وکارهای کوچک شامل محصولات تحت ضمانت دولت (G)، سرمایه انسانی (H)، سازمان ها و روش ها (O)، روش های ایجاد درآمد (R)، بانک وام دهنده (B)، فعالیت ها (A)، هزینه های خالص (N)، و مشتریان داخلی (I) است.

Introducing GHORBANI Business Model in Micro Enterprises for Empowering Local Communities

Empowerment is one of the principle concepts in business, and capacity building and empowerment of villagers and their organizations are prerequisites for the sustainable development of businesses. If businesses in local communities want to be successful, they must develop efficient business models because this is their sole way to survive in today's turbulent market. The business model is a paradigm through which organizations must organize business processes in such a way that they can create val-ue, generate income and lead the business towards sustainability and survival. The purpose of this re-search is to help business managers adopt appropriate strategies in order to improve their business and performance by identifying essential components within small businesses, and finally, a new business model for Small businesses (GHORBANI Business Model) should be provided. In order to do so, through purposive sampling, data from 35 members of the board of directors of rural development funds in Qalehganj county of Kerman province was collected through semi-structured interviews and then analyzed using a grounded theory method. Findings of this qualitative research show that an ap-plication of small business model components can increase sales, increase productivity, and increase the satisfaction of groups involved in sales.

تبلیغات