تبیین مبانی هستی شناختی فضیلت نظم از منظر نهج البلاغه، اصول و روش های تربیتی و تطبیق آن با محتوای کتاب های دوره دوم ابتدایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با پژوهش حاضر با هدف واکاوی مبانی هستی شناختی فضیلت نظم و انضباط از منظر نهج البلاغه و بررسی وضعیت برنامه درسی دوره دوم ابتدایی از حیث میزان توجه به آن صورت گرفته است. با توجه به ماهیت نظری پژوهش، از روش توصیفی-تحلیلی و استنباط جهت استخراج مبانی و اصول و روشها از منظر نهج البلاغه، و از روش تحلیل محتوا با رویکرد کمی، برای بررسی وضعیت برنامه درسی دوره دوم ابتدایی استفاده شد. در قسمت نخست، دو مبنای؛ وحدت نظام توحیدی و نظم تکوینی، و نظم به مثابه ویژگی بنیادین انسان تبیین شد. سپس دو اصل؛ واکاوی نظم جهان آفرینش در خلقت خداوند و ایجاد شاکله نظم در زندگی استنباط و تشریح شد و بر روش های تربیتی مانند؛ ایجاد شناخت نسبت به نظم عالم خلقت و ارتباط آن با وحدت ناظم، ایجاد نظم در زندگی فردی، تنظیم زندگی اجتماعی و قانون مداری استنتاج گردید. در بخش دوم پژوهش مولفه ایجاد نظم در زندگی فردی دارای بالاترین فراوانی؛ و پس از آن، مولفه نظم زندگی اجتماعی و قانونمداری به مسئولیت های اجتماعی دانش آموزان، و سپس مولفه نظم حاکم بر جهان هستی دارای فراوانی بالاتری بود. مولفه نظم وجودی انسان در این کتاب ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است.Explaining the ontological foundations of the virtue of order from the perspective of Nahj al-Balagha, educational principles and methods, and adapting it to the content of second-grade elementary school textbooks
The present study aims to analyze the ontological foundations of the virtue of discipline from the perspective of Nahj al-Balagha and to examine the status of the second grade elementary curriculum in terms of the level of attention paid to it. Given the theoretical nature of the study, the descriptive-analytical and inferential methods were used to extract the foundations, principles, and methods from the perspective of Nahj al-Balagha, and the content analysis method with a quantitative approach was used to examine the status of the second grade elementary curriculum. In the first part, two principles were explained: the unity of the monotheistic system and the formational order, and order as a fundamental characteristic of man. Then, two principles were inferred and explained: analyzing the order of the world of creation in God's creation and creating a pattern of order in life, and inferring educational methods such as: creating knowledge about the order of the world of creation and its relationship with the unity of the regulator, creating order in individual life, regulating social life, and law-basedness. In the second part of the study, the component of creating order in individual life had the highest frequency; And after that, the component of social life order and law-based social responsibilities of students, and then the component of order governing the universe had a higher frequency. The component of human existential order has received less attention in these books.