شناسایی موانع فناوری های نوین در توسعه درس تربیت بدنی مدارس (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی موانع فناوری های نوین در توسعه درس تربیت بدنی مدارس بود. روش پژوهش از نوع کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون (براون و کلارک،2006) انجام شد. مشارکت کنندگان شامل 16 نفر از متخصصان (9 نفر متخصص تربیت بدنی، 3 نفر متخصص فناوری ،3 نفر از اساتید دانشگاه و 1 نفر سردبیر مجله) بودند. انتخاب نمونه ها تا زمان دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته بود. برای بررسی روایی از بررسی با اعضا، بازرسی مجدد مسیر کسب اطلاعات، درگیری طولانی مدت و مقایسه مستمر و همچنین برای بررسی پایایی از پایایی باز آزمون استفاده شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها، با استفاده از روش کدگذاری باز، مضامین محوری و مضامین اصلی، موانع فناوری های نوین در توسعه درس تربیت بدنی مدارس شناسایی و استخراج شدند. تمامی روند تجزیه وتحلیل داده ها در نرم افزارمکس کیو دی ای نسخه2020 انجام گرفت. درنهایت 5 مؤلفه به عنوان موانع توسعه درس تربیت بدنی در مدارس از طریق فناوری های نوین شناخته شدند که شامل موانع اقتصادی، فرهنگی، امکاناتی، نیروی انسانی و مدیریتی بودند. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود معلمان و مربیان تربیت بدنی فن آوری های نوین را قبل از استفاده از آن ها در کلاس یاد بگیرند. با توجه به آنکه دستگاه های تکنولوژیکی مقرون به صرفه، در دسترس و قابل حمل هستند؛ مدیران مدارس باید بخشی از بودجه خود را به تأمین وسایل فناورانه اختصاص دهند. این کار باعث شکل گیری انگیزه درونی هم برای معلم و هم برای یادگیرنده می شود.Identifying Obstacles to the Development of Physical Education in schools through New Technologies
This study aim to identify the obstacles to the development of student sports through new technologies. The research method was qualitative using thematic analysis technique (Baron and Clark, 2006). The community of this research included all experts in the field of student sports and emerging technologies, including the central and middle managers of the Ministry of Education, stakeholders in the field of student sports and emerging technologies, and physical education teachers. Based on purposeful sampling, 16 individuals were selected as the sample (until reaching theoretical saturation). The research tool was in-depth and semi-structured interviews. To check the validity of the survey, re-inspection of the path of obtaining information, long-term engagement and continuous comparison were done. Also, to check the reliability, the open-ended reliability test was used. In order to analyze the data, open and axial coding is used. All the data analysis process was done in MAXQDA software version 2020. Ultimately, 5 components were recognized as obstacles to the development of student sports through new technologies, which included “economic, cultural, facilities, human and managerial” obstacles. Based on the results, it is suggested that it would be useful that physical education teachers and trainers learn and become familiar with novel technologies before using them in their classroom. Considering that technological devices are affordable, available and portable; School administrators should allocate a part of their budget to the provision of technological devices. This brings internal motivation for both the teacher and the learners.