آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۸

چکیده

نقد مؤلّف محور تا پیش از قرن نوزدهم میلادی، با ابتنا بر مشاهده تاریخی و مطالعه «چگونگی/ کیفیّتِ» آثار ادبی، بر آفریننده متن ادبی متمرکز بود. با شروع نهضت ساختارگرایی، رفته رفته نقد مؤلّف محور جای خود را به نقد مخاطب محور داد که بر نقش مخاطب در خوانش و آفرینش متن تأکید داشت. موضوع این مقاله مطالعه و بررسی پژوهش های عرفان محورِ شعر پایداری است. به این منظور، هفت مقاله پژوهشی انتخاب و برمبنای ترکیبی از نظریّه های خواننده محور  شامل رویکردهایی چون «خوانش مبتنی بر اعتبار تفسیر»، «خوانش مبتنی بر ایدئولوژی»، «خوانش مبتنی بر افق معناییِ خواننده»، و «خوانش مبتنی بر افق انتظار خواننده» به تبیین آن  پژوهش ها اهتمام شد. نتایج نشان می دهد که، در این مقاله ها، پژوهشگران به حذف کامل مؤلّف نمی پردازند و خوانش ها نیز منحصر به هیچ یک از نظریّه های خواننده محور نیست بلکه تلفیقی از آن هاست؛ ضمن آنکه، در خوانش های ایدئولوژیکی، تأثیر ایدئولوژی متن و حتّی تفکّر حاکم بر جامعه نمایان است. در برخی از خوانش ها نیز معناهای حاصل از آن ها با یکدیگر تفاوت دارد. علّت این اختلافْ افق های انتظار متفاوت پژوهشگران است؛ به گونه ای که این دگرگونی افق ها باعث شده افق های معناییِ متن هم متفاوت باشد.

Explanation of Mmystical Readings of Resistance Poetry (based on reader-oriented criticism approaches)

Until the 19th century, author-centered criticism focused on the creator of the literary text, based on historical observation and the study of the "how/quality" of literary works. With the beginning of the structuralist movement, author-centered criticism gradually gave way to audience-centered criticism, which emphasized the role of the audience in reading and creating the text. The subject of this article is the study and review of mystic-oriented researches on the Poetry of Resistance. For this purpose, seven research articles were selected and based on a combination of reader-oriented theories- including approaches such as reading based on interpretation validity, reading based on ideology, reading based on the reader's semantic horizon, and reading based on the reader's expectation horizon- efforts were made to explain those researches. The results show that, in these articles, researchers do not completely eliminate the author, and the readings are not limited to any reader-centered theory, but rather a combination of them; at the same time, in ideological readings, the influence of the ideology of the text and even the ruling thinking on the society is visible. In some readings, the meanings derived from them also differ from each other. The reason for this difference is the different horizons of expectation of the researchers; in such a way that this transformation of horizons has caused the semantic horizons of the text to be different as well.

تبلیغات