آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۹

چکیده

علاقه مندی به برقراری ارتباط (WTC) که گاهی اوقات با عنوان علاقه مندی به خواندن (WTR) هم شناخته می شود، اغلب به عنوان بخشی از یک ساختار کلی در نظر گرفته می شود که وابسته به زبان است. در واقع، اصول نظری به کار رفته در تئوری تمایل به برقراری ارتباط (WTC) بدون هیچ توجیه تجربی ای، برای تمایل به خواندن (WTR) به کار گرفته شده است. در این پژوهش، ما تمایل به خواندن را به عنوان یک مفهوم مستقل معرفی و مفهوم پردازی می کنیم. با توجه به اهمیت خواندن در بستر آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) در ایران، بر آن شدیم تا مفهوم تمایل به خواندن را بررسی کنیم تا درک بهتری از آن به دست آوریم. به همین منظور، با تکیه بر یک مطالعه مبتنی بر نظریه بنیادی (گراندد تئوری)، ۲۵ مصاحبه را انجام داده و از نرم افزار MAXQDA 2022 برای تحلیل محتوای کیفی استفاده نمودیم که شامل سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی بود. تحلیل مذکور منجر به یک دسته بندی مرکزی از تمایل به خواندن در زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی شد که یک ساختار چندبُعدی داشته که با یک طبقه بندی پنج بعدی از یکدیگر متمایز می شوند که شامل: محرک های زمینه ای (محرک های پایین به بالا، محرک های بالابه پایین)، راهبُردها، عوامل بازدارنده، عوامل عِلّی (محرک های مرتبط با کلاس) و تمایل به خواندن می باشند که می توانند تمایل به خواندن را در میان فراگیران EFL  شکل دهند. پایایی مدل از طریق شاخص کاپا (کمتر از ۱٫۹۶) برآورد شد که از لحاظ آماری معنادار بود. به طور کلی، نتیجه گیری می کنیم که تمایل به خواندن در EFL را می توان در کنار سایر احساسات مرتبط با زبان که با خواندن EFL مرتبط هستند، در نظر گرفت.

The Study of EFL Learners’ Willingness to Read in an EFL Context: A Grounded Theory Approach

Language-specific sentiment is often considered to be part of a universal structure of willingness to communicate (WTC) that can also be known as willingness to read (WTR). In fact, the theoretical basis used in the WTC theory has been applied to WTR without any empirical justification. In this study, we introduce WTR as a stand-alone construct and conceptualize it. Given the importance of reading in the Iranian EFL context, we feel it is necessary to explore the concept so that we can provide a better understanding of it. To this end, drawing on a grounded theory study, we conducted 25 interviews and used MAXQDA 2022 for the qualitative content analysis, which included the three stages of open, axial, and selective coding. The analysis resulted in a core category—willingness to read in EFL—a multidimensional construct that is distinguished by a five-dimension taxonomy: Contextual factors( bottom-up drives), Strategies( top-down drives), intervening condition, causal condition (classroom-related drives), and wanting to read. The model’s reliability was estimated through the Kappa index, showing a significance value of ˂1.96. Overall, we conclude that WTR in EFL can be considered among other more established language-related emotions associated with EFL reading. The present study concludes that among the factors predicting WTR as a construct, bottom-up drives, classroom-related drives, step-down forces, top-down drives, and wanting to read shape WTR among EFL learners.

تبلیغات