استعاره هایی که با آن ها پیر می شویم: مطالعه شناختی استعاره های قوجالیق (پیری) در شعر ترکی آذربایجانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با استفاده از نظریه استعاره مفهومی لیکاف و جانسون در تلاش است تا انعکاس پیری در شعر ترکی آذربایجانی را بررسی نماید. پیکره زبانی پژوهش پیش روی شامل اشعار ترکی آذربایجانی شهریار (1988-1906) و هفت شاعر دیگر است. پنجاه بیت شعر ترکی آذربایجانی در مورد قوجالیق (پیری) به عنوان پیکره زبانی این پژوهش انتخاب شد. در گام نخست، تمامی استعاره ها از پیکره زبانی استخراج شده و آن گاه نگاشت های مربوطه ارائه شد. در نهایت، حوزه های مبدأ در استعاره های قوجالیق استخراج و گزارش شد. نتایج این مقاله نشان می دهد که سالمندی با چهارده استعاره برجسته در شعر ترکی آذربایجانی بیان می شود. علاوه بر این، پژوهش حاضر نشان می دهد که برخی از استعاره ها بین فرهنگ ها مشترک اند، به ویژه استعاره های مربوط به زوال که مبتنی بر تجربیات بدنمند انسان اند. این در حالی است که استعاره های دیگر بیشتر مبتنی بر فرهنگ آذربایجانی شاعران بوده و بسیار متاثر از آداب، سنت ها، دین و اقتصاد آنان است. همچنین، زوال جسمانی، و نه زوال روحی، یک حوزه ایده آل برای مفهوم سازی شاعر است، زیرا این حوزه به وضوح مشخص بوده و مردم معتقدند که آن را به خوبی می شناسند.Metaphors we grow old by: A study of gocalıq (old age) metaphors in Azerbaijani Turkish poetry
The present study attempts to probe into the reflection of aging in Azerbaijani Turkish poetry using Lakoff & Johnson’s Conceptual Metaphor Theory (CMT). The corpus of the study contains Azerbaijani Turkish poems of Shahriar (1906-1988) as well as seven other poets. A total of 50 Turkish verses on old age were recruited for this study. As an initial step, conceptual metaphors were extracted from the corpus. Then, conceptual mappings involved in each metaphor were provided. Finally, source domains in old age metaphors were obtained. The results of the paper reveal that old age is expressed through nine salient metaphors in Azerbaijani Turkish poetry. Moreover, some metaphors are shared between cultures, especially metaphors related to deterioration which are based on bodily experiences, while other metaphors are more based on the Azerbaijani culture of the poets and highly influenced by customs, traditions, religion, and economy. Also, physical deterioration rather than mental deterioration is an ideal source domain, since it is clearly delineated and people believe that they know it well.