صورت بندی بازار تئاتر به مثابه نظام مالکیت حقوقی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر کوشیده است بازار تئاتر را به مثابه یک نظام مالکیت حقوقی، تبیین و صورت بندی کند. چارچوب نظری مورد استفاده در پژوهش حاضر، عبارت است از پیاده سازی رویکرد عدالت محور در خوانش از نظریه و مفاهیم تشکیل دهنده اقتصاد سیاسی. به زبان ساده، فهم بازار تئاتر در مواجهه با نیروهای موجود در جهان اقتصادی و سیاسی تولید تئاتر، که به صورت توأمان یکدیگر را دفع و جذب می کنند، چارچوب نظری پژوهش حاضر را سامان داده است. در نخستین گام، تشریح و تحلیل سه رویکرد اصلی-آزادی خواهانه، قراردادی، هگلی- در خوانش نظریه های عدالت محور از اقتصاد سیاسی، مختصات بازار را تعیین کرده و مفاهیم مستخرج از آنها -شرافت، آدمیت، هویت فردی- در جایگاه سنگ بنای بازار شناخته و معرفی می شوند. سپس، رابط ه ای اصلی یا پل های سازنده مفهوم بازار تئاتر با تکیه بر عناصر اصلی در رویکردهای سه گانه عدالت محور به دست می آید که به ترتیب عبارت اند از: پذیرش جامعه به مثابه خاستگاه بازار تئاتر، اتکا بر واقعیت های موجود و نه فرضی در تعریف حدود بازار، مفهوم فرد و هویت فردی و یکپارچگی حاصل از ساختار تقابلی و عادلانه. در پایان، صورت بندی بازار تئاتر بر اساس ویژگی های به دست آمده از رویکردهای عدالت محور و نیز مشخصات حقوق مالکیت، حاصل شد؛ تعریفی که می توان جنبه کاربردی و عملگرایانه آن را، عبارت از ابهام زدایی از مفهوم بازار در مطالعات هنرهای اجرایی و نیز زمینه سازی برای فهم درست نقش و جایگاه آن در اقتصاد فرهنگ و هنر دانست. ازاین رو، بازار تئاتر را می باید بازاری قلمداد کرد، برآمده از جامعه که مبتنی بر سه اصل شرافت، آدمیت و هویت فردی، مناسبات سه گانه تولید، توزیع و مصرف تئاتر -در انواع- را، سازمان دهی کرده و در شبکه ای از روابط مبادله ای با دولت و قانون حاکم بر آن جامعه، به وجود آمده و خود را حفظ می کند.The Formation of the Theater Market as a System of Property Rights
The present study aims to formulate and redefine the concept of the theater market as a system of property rights by applying justice-centered theories of political economy and relying on three main approaches libertarian, contractual, and Hegelian. As well, the key concepts such as value, ownership, and material and intellectual rights will be studied. Furthermore, the analysis of the property rights system includes three parts the production phase (the rights of all producers; i.e. artists), the distribution phase (the rights of the distributors; i.e. the state or the theatre owners), and the consumption phase (the rights of society in cultural consumption). Based on the indicators obtained from each approach, their implementations in the theater will be examined. The next step is to evaluate the results of this analytical comparison by the central question of the research of how to define the concept of the theater market through the lens of political economy. In the end, the formulation of the theater market is obtained based on the characteristics derived from the justice-oriented approaches and the characteristics of property rights. The theater market is a market emerging from the society that organizes the triple relations of production, distribution, and consumption of theater based on the three principles of honor, humanity, and individual identity. This market comes into existence in a network of exchange relations with the government and the governing law of that society and maintains itself.