بررسی مقایسه ای شیوه نامه تخصیص اعتبار پژوهشی (گرنت) اعضای هیأت علمی در دانشگاههای دولتی ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی مقایسه ای و توصیف وضعیت مفاد و محتوای آیین نامه های اعتبار ویژه (گرنت) اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی دارای آیین نامه اعتبار پژوهشی ویژه خود، با یکدیگر و با آیین نامه مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی، از نظر ماهیت یک پژوهش کیفی و از نظر روش یک مطالعه توصیفی تطبیقی است که برای انجام آن از اطلاعات و اسناد مرتبط در دانشگاههای منتخب و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشگاههای دولتی کشور بوده اند که دارای آیین نامه اعتبار ویژه اعضای هیأت علمی خود بوده اند، که از بین آنها پنج دانشگاه (شهید بهشتی، تهران، تبریز، شیراز و فردوسی مشهد) به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. یافته ها: تفاوت ها و شباهت های بین آیین نامه های اعتبار ویژه دانشگاههای مورد بررسی و آیین نامه مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پنج حیطه موضوعی و 53 شاخص شناسایی و دسته بندی شده اند.نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد آیین نامه های اعتبار ویژه اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی، با آن که پایه و اساس تدوین و تنظیم آنها آیین نامه مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، اما در بسیاری از موارد با یکدیگر متفاوت هستند و در عمل متناسب با فرهنگ و فلسفه خاص ارزش گذاری فعالیت های پژوهشی اعضای هیأت علمی هر دانشگاه تنظیم و تصویب شده اند.A comparative Study of How to Allocate Research Credit (Grant) to Faculty Members in Iranian Public Universities
Objective: The purpose of this research is to compare and describing the status of the provisions and content of special credit regulations (grant) of faculty members in public universities (that have their own special research credit regulations), with each other and with the regulations approved by the Ministry of Science, Research and Technology.Methods: In terms of purpose, this research is an applied research, in terms of the nature of a qualitative research and in terms of the method, it is a comparative descriptive study, for which information and related documents from selected universities and the Ministry of Science, Research and Technology have been gathered. The statistical population of the research was all the state universities of the country that have special accreditation regulations for their faculty members, among which five universities (Shahid Beheshti, Tehran, Tabriz, Shiraz and Ferdowsi Mashhad) were selected by purposive sampling method.Results: The dissimilarities and similarities between the special credit regulations of the selected universities and the regulations approved by the Ministry of Science, Research and Technology have been identified & categorized in five subject areas and 53 indicators.Conclusion: This research showed that the credit regulations for faculty members in state universities, although their compilations and regulations are based on the regulations approved by the Ministry of Science, Research and Technology, but in many cases they are different from each other and in practice they are appropriate to the culture and The specific philosophy of evaluating method of the research activities of their faculty members in each university has been set and approved.