تبیین متقابل نفوذپذیری شعر و ریاضیات در آموزش و ملموس سازی یکدیگر (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بی تردید آموزش و به ویژه ارائهٔ شیوه های نوین و تأثیرگذار آن از مهم ترین ضرورت ها و دغدغه های هر کشوری در جهان نوین است. هدف از این مقاله این است که برخلاف آنچه به نظر می آید که شعر، ادبیات و ریاضیات بسیار دور از هم و بی ارتباط هستند، اما به اشکال مختلف ارتباط ذوقی با هم دارند. نام بسیاری از مشاهیر ریاضی هر عصر را می توان در آثار منظوم و منثور جست وجو کرد. شاعران از واژه ها، علائم و نمادها و ابزار ریاضیات و هندسه در اشعار خود بهره برده اند. بخش عمده ای از ادبیات (مانند امثال وحکم) نیز شامل مضامین عددی مانند ماه، تاریخ، عروض و معما است. در نام گذاری قالب ها و صنایع ادبی دیگر همچون قالب مثلث (3ضلعی) و مربع (4ضلعی) نیز اعداد نقش برجسته ای دارند. در طول تاریخ رفاقت و صمیمیت شعر و ریاضیات دستخوش فراز و فرودهایی شده است. در این مقاله به شیوه توصیفی تحلیلی ضمن مروری بر نزول و صعود این رفاقت، به هستی شناسی، چرایی ها و شباهت های شعر و ریاضیات پرداخته و با ارائهٔ نمونه هایی نشان می دهیم که چگونه شعر و ریاضیات هریک می توانند به نحوی مؤثر و نفوذپذیر به مفهوم و ملموس سازی یکدیگر کمک کنند. از همکاری این دو زبان می توان در آموزش نیز بهره مند شد.Mutual explanation of the permeability of poetry and mathematics in teaching and conceptualizing each other
Undoubtedly, education and especially providing new and effective methods in education is one of the most important needs and concerns of any country in the contemporary world. The purpose of this paper is to show that, contrary to the fact that apparent poetry, literature and mathematics are very far from each other and unrelated, they have taste connections in different ways. In this paper, taking into account a descriptive-analytical method, while reviewing the rise and fall of this bond, the author discusses the ontology, reasons and similarities of poetry and mathematics. Also, by presenting examples, an attempt is made to show how poetry and mathematics can, to some extent, be effective and permeable in understanding and scrutinizing each other. The findings indicate that it is possible to benefit from the collaboration between of these two fields in education at high schools and colleges.