آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۲

چکیده

تفأل با دیوان حافظ یک فرهنگ سنّتی ایرانیان برای آگاهی از سرنوشتی است که در عالم غیب برای آدمیان و موجودات هستی رقم زده شده است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه ادراک استادان و دبیران زبان و ادبیات فارسی از تفأل به دیوان حافظ بود. رویکرد پژوهش، کیفی و روش پدیدارشناسی بود. میدان پژوهش، استادان و دبیران زبان و ادبیات فارسی بودند. نمونه گیری به شیوه هدفمند و ملاک محور است و تا اشباع نظری داده ها ادامه یافت و در نهایت 15 نفر در پژوهش مشارکت داشتند. راهبرد پژوهش مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بود. داده ها به روش هفت مرحله ای کلایزی تجزیه و تحلیل شدند. بر اساس یافته های پژوهش 70 کد اولیه و 19 مضمون فرعی (شامل: ارتباط با قرآن، اولیای خدا، علو مرتبه، استعداد خارق العاده فطری، تقدّس بخشی به دیوان حافظ، جایگاه تفأل بین مردم، عوامل مؤثر در تفأل به دیوان حافظ، تاریخچه تفأل به دیوان حافظ، اعتقاد حافظ به فال، تفأل به دواوین دیگر، نقش تفأل در قدرت انتخاب، ریشه فال، زبان و هنر شعری، رمزپردازی و سمبولیسم غنی، شورآفرینی و امیدبخشی، رسایی بیان در شعر، توجّه به روحیات و افکار مخاطب، موسیقی الفاظ و گوش نوازی کلمات و توجّه خاص به ایراد صنعت های مختلف لفظی و معنوی) احصا شد که در در قالب 5 مضمون اصلی (شامل: ویژگی های شخصیتی حافظ، جایگاه دیوان حافظ، جایگاه تفأل با حافظ، اختصاصات شعر حافظ، فرم وصورت شعر حافظ) طبقه بندی شدند. در مجموع، اقبال به حافظ به گروهی ویژه منحصر نیست و فهم ابیات حافظ به ویژه برای آنان که از اهالی زبان و ادب فارسی هستند و به تدریس و آموزش آن می پردازند، پرمحتواتر و غنی تر جلوه می نماید. گاهی تفسیر و تأویل مضامین و سخن گفتن از فحوای کلام حافظ از منظرگاه استادان و معلمان این رشته زوایای عمیق تر و اندیشه هایی پیچیده تر از کلام حافظ را رمزگشایی می کند.

Phenomenology of audiences' perceptions of Tafaol to Hafez's Divan (Case study: Persian literature professors' and teachers)

Tafaal with Divan Hafez is a traditional culture of Iranians to know the fate that has been set for humans and creatures in the unseen world. The aim of the current research was to study the perception of professors and teachers of Persian language and literature from Tafal to Divan Hafez. The research approach was qualitative and phenomenological. The field of research was professors and teachers of Persian language and literature. Sampling in a purposeful and criterion-oriented manner was preferred and continued until the theoretical saturation of the data, and finally 15 people participated in the research. The research strategy was semi-structured in-depth interview. The data were analyzed using the seven-step Claysey method. Based on the findings of the research, 70 primary codes and 19 sub-themes (including: connection with the Qur'an, saints of God, exaltation, innate extraordinary talent, sanctification of a part to Hafez's Diwan, the place of filth among people, factors influencing the filth of Hafez's Divan, history Tafaal to Hafez's court, Hafez's belief in horoscopes, Tafaal to other divins, the role of Tafaal in the power of choice, the root of horoscopes, language and poetic art, coding and rich symbolism, excitement and hope, expression in poetry, attention to the moods and thoughts of the audience, The music of the words and listening to the words and paying special attention to the problems of different verbal and spiritual industries) were counted in the form of 5 main themes (including: Hafez's personality traits, the place of Hafez's Divan, the place of the relationship with Hafez, the specialties of Hafez's poetry , the form and form of Hafez's poetry) were classified. In general, Iqbal for Hafez is not exclusive to a special group, and understanding and understanding of Hafez's verses, especially for those who are natives of the Persian language and literature and teach it, is more meaningful and rich. Sometimes the interpretation and interpretation of the themes and talking about the meaning of Hafez's words from the perspective of experts, professors and teachers of this field deciphers deeper angles and more complex thoughts of Hafez's words.

تبلیغات