اثربخشی آموزش مدیریت زمان بر درگیری تحصیلی و تفکر خلاق دانش آموزان دبیرستانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه ارزیابی اثربخشی برنامه آموزش مدیریت زمان بر افزایش درگیری تحصیلی و تفکر خلاق در میان دانش آموزان دبیرستانی بود. روش: این مطالعه با استفاده از طرح نیمه آزمایشی کنترل شده تصادفی و با دو گروه انجام شد: یک گروه آزمایشی و یک گروه کنترل، هر یک شامل ۳۰ شرکت کننده بودند. داده ها در سه نقطه زمانی جمع آوری شدند: قبل از مداخله، بلافاصله پس از آن، و سه ماه پس از مداخله. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری های تکراری استفاده شد که توسط آزمون تعقیبی بونفرونی برای بررسی تفاوت های خاص بین گروه ها دنبال شد. تجزیه و تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار SPSS-27 انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد مداخله به طور معناداری درگیری تحصیلی و تفکر خلاق را در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بهبود بخشید. در پس آزمون، گروه آزمایشی شاهد افزایش معناداری در نمرات درگیری تحصیلی از میانگین ۶۸.۲۰ (انحراف معیار = ۷.۴۵) به ۷۶.۳۴ (انحراف معیار = ۸.۱۵) و در تفکر خلاق از ۷۰.۱۱ (انحراف معیار = ۸.۹۰) به ۷۵.۲۸ (انحراف معیار = ۹.۳۰) بود. در مقابل، گروه کنترل تنها بهبودهای جزئی را نشان داد. نتایج تحلیل واریانس نشان دهنده تأثیرات معنادار گروهی (0.001>p، 13.84=(1،58)F) برای هر دو متغیر بود. نتیجه گیری: بنابراین، برنامه آموزش مدیریت زمان به طور مؤثری درگیری تحصیلی و تفکر خلاق دانش آموزان دبیرستانی را بهبود بخشید. یافته ها نشان می دهند که آموزش ساختارمند مدیریت زمان می تواند افزودنی ارزشمندی به استراتژی های آموزشی با هدف بهبود نتایج دانش آموزان در حوزه های تحصیلی و خلاق باشد.The Effectiveness of Time Management Training on Academic Engagement and Creative Thinking Among High School Students
Purpose: The objective of this study was to evaluate the effectiveness of a time management training program on enhancing academic engagement and creative thinking among high school students.
Method: This study employed a randomized controlled trial design with two groups: an experimental group and a control group, each consisting of 30 participants. Data were collected at three time points: before the intervention, immediately after, and three months post-intervention. We utilized the Analysis of Variance (ANOVA) with repeated measurements to analyze the data, followed by Bonferroni post-hoc tests to examine specific group differences. Statistical analysis was conducted using SPSS-27.
Findings: The findings showed that the intervention significantly improved academic engagement and creative thinking in the experimental group compared to the control group. At post-test, the experimental group showed a significant increase in academic engagement scores from a mean of 68.20 (SD = 7.45) to 76.34 (SD = 8.15), and in creative thinking from 70.11 (SD = 8.90) to 75.28 (SD = 9.30). In contrast, the control group exhibited only slight improvements. The ANOVA results indicated significant group effects (F(1, 58) = 13.84, p < 0.001) for both variables.
Conclusion: Therefore, the time management training program effectively enhanced both academic engagement and creative thinking among high school students. The findings suggest that structured time management training can be a valuable addition to educational strategies aimed at improving student outcomes in academic and creative domains.