آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۸

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف بررسی تجارب زیسته هنرآموزان کاردانش و فنی و حرفه ای در دوران همه گیری کووید-19 و ارائه الگویی مناسب برای آموزش در این دوره انجام شد.   روش شناسی: این پژوهش از نوع کیفی و بر مبنای پدیدارشناسی انجام شد. جامعه آماری شامل هنرآموزان مدارس کاردانش و فنی و حرفه ای شهر تبریز و متخصصان حوزه علوم تربیتی بود. برای گردآوری داده ها از مصاحبه های نیمه ساختاریافته و مطالعات کتابخانه ای استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها بر اساس روش کلایزی (1978) انجام گرفت.   یافته ها: نتایج نشان داد که هنرآموزان و معلمان با چالش های متعددی درزمینه ی زیرساخت های دیجیتال، برنامه های درسی، محیط های یادگیری، و ارزیابی مواجه بودند. همچنین، نیاز به توجه بیشتر به سلامت روانی و رفاه دانش آموزان در این دوره به وضوح مشاهده شد. علاوه بر این، یافته ها نشان داد که ایجاد محیط های یادگیری تعاملی و انعطاف پذیر و تطبیق برنامه های درسی با شرایط جدید می تواند به بهبود کیفیت آموزش ها کمک کند.   نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد که برای بهبود کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای در دوران همه گیری کووید-19، باید به توسعه زیرساخت های دیجیتال، انعطاف پذیری برنامه های درسی، و حمایت های روانی و اجتماعی بیشتر توجه شود. همچنین، ایجاد یک فرهنگ یادگیری که بر خودسازی و رفاه دانش آموزان تأکید دارد، می تواند به بهبود تجربه یادگیری در شرایط بحرانی کمک کند.

Examining the Lived Experiences of Associate, Technical and Professional Art Students in Order to Provide a Suitable Model in Training During the Covid 19 Epidemic Period

Purpose: This research was conducted with the aim of investigating the lived experiences of associate, technical and professional art students during the covid-19 pandemic and providing a suitable model for education in this period.   Methodology: This research was conducted qualitatively and based on phenomenology. The statistical population included art students of technical and vocational schools in Tabriz and specialists in the field of educational sciences. Semi-structured interviews and library studies were used to collect data. Data analysis was done according to the method of Claizi (1978).   Findings: The results showed that students and teachers were facing many challenges in the field of digital infrastructure, curricula, learning environments, and assessment. Also, the need to pay more attention to the mental health and well-being of students was clearly observed in this course. In addition, the findings showed that creating interactive and flexible learning environments and adapting curricula to new conditions can help improve the quality of education.   Conclusion: The current research showed that to improve the quality of technical and professional education during the Covid-19 pandemic, more attention should be paid to the development of digital infrastructure, curriculum flexibility, and psychological and social support. Also, creating a learning culture that emphasizes students' self-improvement and well-being can help improve the learning experience in critical situations.

تبلیغات