آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۰

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش کیفیت خدمات بر مشارکت ورزشی دانشجویان در اماکن ورزشی دانشگاه های شهر اراک است. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه های شهر اراک (18000 نفر) بود که نمونه از بین آنها به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شد. ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری داده ها شامل سه پرسشنامه کیفیت خدمات لیو و چن (2012) با 22 گویه، رضایت مندی مشتریان کرونین (2000) با 4 سؤال و تمایل حضور دانکن و گری (2002) با 6 سؤال ( جهت سنجش تمایل به مشارکت ورزشی) بود. اعتبار صوری و محتوایی پرسشنامه ها توسط نظرات متخصصان (12 نفر)، و روایی سازه با تحلیل عاملی تأییدی سنجیده شد. پایایی به وسیله آلفای کرونباخ تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها روش های آماری توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و نمودار) و استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنوف، کشیدگی و چولگی، آزمون تی تک نمونه ای، تحلیل عامل تأییدی و معادلات ساختاری) در نرم افزارهای SPSS16 و LISREL8.8 استفاده شد. نتایج نشان داد که کیفیت خدمات اثر مستقیم و معناداری روی رضایت مندی (ضریب مسیر 75/0) و مشارکت در ورزش (ضریب مسیر 15/0) دانشجویان در اماکن ورزشی دانشگاه ها داشت و اثر کیفیت خدمات روی رضایت مندی نسبت به مشارکت ورزشی بسیار قوی تر بود. همچنین نتایج نشان داد رضایت مندی نقش میانجی روی رابطه بین کیفیت خدمات و مشارکت ورزشی دانشجویان در اماکن ورزشی دانشگاه ها داشت (ضریب مسیر 75/0). بنابراین مدیران و مسئولان ورزش دانشجویی در دانشگاه ها باید با در نظر گرفتن نقش کیفیت خدمات در اماکن ورزشی تمام تلاش خود را برای بهبود ابعاد مختلف کیفیت خدمات انجام دهند تا رضایت دانشجویان را کسب نمایند و آنها را به حضور در اماکن ورزشی و مشارکت ورزشی در دانشگاه ها متمایل سازند. 

Studying the Effect of Service Quality on Sports Participation of University Students in Arak

The study aims to investigate the role of service quality on the sports participation of students in the universities of Arak. This is a descriptive-correlational study. The statistical population included all university students in Arak (n=18,000), of whom the research sample was selected using the stratified sampling method. The research tools used for data collection consisted of the 22-item service quality questionnaire developed by Chin Liu (2008), Cronin's (2000) 4-item customer satisfaction questionnaire, and Lim (2006) 6-item Behavioral Future Intentions questionnaire (to measure willingness to engage in sports activities). Face and content validity of the questionnaires were evaluated by a panel of sports (n=12 people); construct validity was assessed by Confirmatory Factor Analysis (CFA), and reliability was evaluated by Cronbach's alpha. For data analysis, descriptive statistics (mean, standard deviation, and diagram) and inferential statistics (Kolmogorov–Smirnov, kurtosis and skewness, one-sample T-test, confirmatory factor analysis, and structural equations) were used in SPSS16 and LISREL8.8 software. Findings suggest that service quality has a direct and significant effect on satisfaction (path coefficient= 0.75) and sports participation of students (path coefficient= 0.15) and the impact of service quality on satisfaction is greater than that of sports participation (path coefficient= 0.75). Moreover, the results reveal that satisfaction plays a mediating role in the relationship between service quality and sports participation of students in university sports facilities. Therefore, given the role of service quality in student satisfaction and sports participation, university sports executives and managers should make efforts to improve service quality to gain the satisfaction of students and encourage them to use university sports facilities. 

تبلیغات