آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۰

چکیده

در چند سال اخیر، گسترش دانشگاه ها و تسهیل ورود به آنها موجب افزایش دانش آموختگان در بیشتر رشته های تحصیلی در کشور شده است. همسو با افزایش کمی تعداد دانش آموختگان، بحث کیفیت و شایستگی آنها نیز به عنوان یک چالش مطرح می شود. به نظرمی رسد یکی از مشکلات شایع نظام آموزشی در کشور ما، پایین بودن سطح مهارت ها و دانش عملی در بین دانش آموختگان دانشگاهی است. هدف پژوهش تعیین تأثیر کیفیت زندگی بر نگرش به شایستگی های دانش آموختگان در بین کارفرمایان شهر مشهد است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کارفرمایان بخش خصوصی در شهر مشهد که بر اساس فرمول کوکران تعداد 350 نفر به روش نمونه گیری قضاوتی و از طبقات مختلف مدیران انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و Amos استفاده شد. یافته های پژوهش نشان دهنده تأثیر معنادار کیفیت زندگی فارغ التحصیلان بر نگرش به شایستگی های فارغ التحصیلان دانشگاهی شهر مشهد است. یافته ها نشان داد که متغیرهای واردشده به مدل درمجموع 19 درصد از واریانس نگرش به شایستگی فارغ التحصیلان را تبیین کردند. مقادیر برآورد استاندار مدل معادله ساختاری کیفیت زندگی فارغ التحصیلان بر نگرش به شایستگی های تحصیل کردگان به مقدار 541/0 برآورد شد. با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که با ارتقای کیفیت زندگی و به خصوص کیفیت تحصیلی در دانشگاه ها و توجه بیشتر به جنبه های عملی و کاربردی آموزش های دانشجویان، صلاحیت های شغلی و حرفه آنان را می توان بالا برد. ضمن اینکه سازمان های متولی به ویژه کانون های فارغ التحصیلان بایستی پس از فارغ التحصیلی دانشجویان، همواره مهارت آموزی و افزایش تخصص و تسلط آنها را با توجه به نیاز روز جامعه افزایش دهند. 

The Effect of Quality of Life on Attitude Towards Qualifications of Graduates (Case study: Private Sector Employers in Mashhad)

In recent years, the expansion of universities and the ease of admission have prompted a surge in the number of graduates in most fields of study in Iran. Along with this quantitative growth of graduates, the skills and competencies of graduates have been raised as a key challenge. It appears that one of the common problems of the educational system in Iran is the low level of skills and practical knowledge of university graduates. The aim of the research is to explore the effect of the quality of life on the attitude towards graduates' competencies among the employers of Mashhad. In this applied research, a field survey method has been adopted. The statistical population of the research comprised the private sector employers in Mashhad, from whom a sample of 350 people was selected from a wide range of managers through judgmental sampling method using Cochran's formula. SPSS and Amos software were used for data analysis. According to the findings, the graduates’ quality of life has a significant effect on the attitude towards competencies among university graduates in Mashhad. Accordingly, the model variables can explain 19% of variance in the graduates' attitude towards competences. The standard estimation of the structural equation model regarding the effect of graduates’ quality of life on their attitude towards qualifications was estimated at 0.541. According to the findings, it can be concluded that by improving the quality of life, especially the quality of education at universities and paying greater attention to the practical and practical aspects of students' education, their professional and vocational skills could be enhanced. In addition, the relevant organizations, especially the alumni associations, need to build up the students' skill training and develop their expertise relative to the demands of the society after graduation. 

تبلیغات