بررسی نهادمندی نظارت بر مطبوعات از سال 1300 الی 1335 شمسی با تأکید بر نقش راهبردی شورای عالی معارف و مطبوعات (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پس از مشروطه و تصویب قانون مطبوعات در 1286ش نظارت بر مطبوعات مانند دوره ناصری مورد توجه قرار گرفت و در بیستم اسفند 1300ش اجازه صدور مجوز و نظارت بر چاپ و نشر و فعالیت مطبوعاتی به شورای عالی معارف سپرده شد. این پژوهش با هدف بررسی قانون مطبوعات و تحول آن و تعیین شورای عالی معارف جهت نظارت بر مطبوعات و فعالیتهای مطبوعاتی در سالهای 1300 تا 1335 در تلاش است تا با روش تحقیق تاریخی و متکی بر اسناد آرشیوی و مدارک کتابخانه ای به این پرسش پاسخ دهد که شورای عالی معارف در ایفای نقش نظارتی خود بر مطبوعات چگونه عمل کرد و چه تأثیری در نهادمندی نظارت بر مطبوعات در سالهای 1300 تا 1335 داشته است؟ کاربرد واژه مطبوعات آزاد و آزادی بیان و قلم در قانون مطبوعات 1286ش، مانع از نهادمند شدن نظارت بر مطبوعات نشد. شورای عالی معارف در راستای وظیفه نظارتی خود بر مطبوعات تلاش می کرد تا بر اساس منویات سیاسی و فرهنگی حکومت الزاماتی را برای جلوگیری از هر عمل غیر قانونی به افراد و صاحبان مطبوعات تحمیل کند و جامعه را به سوی نظامی هدایت شده و مورد اعتماد حکومت سوق دهد. این شورا تمامی روزنامه ها و مجلات را مکلف به اخذ امتیازنامه قبل از انتشار کرد. اسم و رسم ، محل انتشار، روزانه یا هفتگی بودن، مرام و مسلک روزنامه و مجله ها را ثبت نمود. دبیران، استادان و مستخدمین دولت را از داشتن روزنامه یا مجله و نوشتن مطالب در آن منع کرد. مرتکبین خلاف از قانون مطبوعات و مقررات را به حکم قانون تحت تعقیب و تنبیه و مؤاخذه قرار داد.Investigating the institutionalization of press supervision from 1921 to 1956 with emphasis on the strategic role of the Supreme Council of Education and Press.
ollowing the Constitutional Revolution and the enactment of the Press Law in 1907, oversight of the press regained attention similar to that of the Nasirid era. On March 10, 1922, the authority to issue licenses and oversee printing, publishing, and press activities was entrusted to the Supreme Council of Education (Shurā-yi ʿĀlī-yi Maʿāref). This study aims to examine the evolution of the Press Law and the establishment of the Supreme Council of Education to oversee press activities from 1921 to 1956. Using a historical research methodology based on archival documents and library sources, the research seeks to answer how the Supreme Council of Education performed its regulatory role over the press and what impact it had on the institutionalization of press oversight during the specified years. The use of terms such as "free press" and "freedom of expression" in the Press Law of 1907 did not prevent the institutionalization of press oversight. The Supreme Council of Education endeavored to impose requirements on individuals and press owners to prevent any unlawful actions, aligning the press with the political and cultural directives of the government, thereby guiding society towards a regulated and government-trusted system. The Council mandated that all newspapers and magazines obtain a license prior to publication, recording their names, places of publication, frequency (daily or weekly), and ideological orientation. It prohibited government officials, professors, and employees from owning newspapers or magazines and writing for them. Violators of the Press Law and its regulations were pursued, penalized, and held accountable under the law.