تاثیر رسانه ها بر سبک زندگی اسلامی و رفتار خرید مشتری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش :رسانه ها به عنوان یکی از روش های جذب مشتری مطرح است. مشتریان بر اساس نوع سبک زندگی اسلامی به طور فزاینده ای در ارتباط با رسانه ها هستند و با اشتراک تجربیات بر رفتار خرید تأثیرگذارند. نقش اهمیت رسانه ها و کارکرد بازاریابی در تحقیقات تأیید و تأثیر آن بر رفتار خرید تصدیق شده است.روش پژوهش پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است؛ از نظر روش در زمره تحقیقات توصیفی همبستگی است و بصورت پیمایشی انجام شده است؛ زیرا اطلاعات مورد نیاز از وضع موجود نمونه آماری با استفاده از پرسشنامه به دست آمده است روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق با توجه به موضوع و ماهیت تحقیق روش کتابخانه ای و میدانی است. جامعه آماری پژوهش تعداد 133 نفر از زنان خانه دار در 4 منطقه شهر تهران به صورت تصادفی انتخاب شدند. بدین صورت که در ابتدا مبتنی بر مرور ادبیات و جمع آوری اطلاعات مفید در زمینه روابط بین متغیرها آغاز می گردد و سپس به بررسی روابط بین متغیرها با استفاده از داده های جمع آوری شده ازپرسشنامه جهت تکمیل فرآیند پرداخته خواهد شد. جهت تحلیل یافته ها از نرم افزار Smartpls, Spss استفاده شده است.یافته ها : تبیین چگونگی دو متغیر بر رفتار خرید مشتری و تأثیر بین آن هاست. درک صحیح و کمی این تأثیرات به زنان خانه دار کمک می کند تا مسیر بازاریابی و تأمین خواسته مشتری را با کمترین خطا بیابند. زیرا نقش سبک زندگی اسلامی بر رفتار خرید مشتری نیز شامل رضایت، وفاداری و اعتماد مشتری و تصمیم خرید استنتیجه گیری: نتایج نشان داد که رسانه ها بر سبک زندگی اسلامی تاثیر مثبت و معناداری دارند.رسانه ها بر رفتار خرید مشتری تاثیر مثبت و معناداری دارند و رسانه ها از طریق رفتار خرید مشتری بر سبک زندگی اسلامی تاثیر مثبت و معناداری دارند.The Impact of Media on Islamic Lifestyle and Consumer Buying Behavior
Objective: Media is considered as one of the methods of customer attraction. Customers based on the type of Islamic lifestyle are increasingly connected with the media and influence the purchase behavior by sharing experiences. The importance of the media and marketing function has been confirmed in research and its impact on purchasing behavior.Methods: The research method of the current research is applied research in terms of its purpose; In terms of method, it is among descriptive correlational research and it was conducted as a survey; Because the required information is obtained from the current state of the statistical sample using a questionnaire, the method of collecting information in this research is the library and field method according to the subject and the nature of the research. The statistical population of the research was 133 housewives in 4 districts of Tehran city. In this way, it starts based on reviewing the literature and collecting useful information in the field of relationships between variables, and then the relationship between variables will be examined using the data collected from the questionnaire to complete the process. Smartpls, Spss software was used to analyze the findings.Results: The effect of two variables on the purchasing behavior of consumers and the explanation of the effect between them. A correct and quantitative understanding of these effects will help housewives to find the path of marketing and satisfying the customer's needs with the least errors. The role of Islamic lifestyle on customer buying behavior also includes customer satisfaction, loyalty and trust and purchase decision.Conclusions: the media has a positive and significant effect on the Islamic lifestyle. The media has a positive and significant effect on the purchasing behavior of consumers, and the media has a positive and significant effect on the Islamic lifestyle through the purchasing behavior of consumers.