چکیده

هدف این مقاله بررسی نقش مدیریت کیفیت (QM) در تئوری و عمل با استفاده از دیدگاه تئوری اقتضایی است. این پژوهش حول محور نقش QM در بهبود همکاری استراتژیک در شرکت های کوچک و متوسط (SME) با استفاده از تئوری اقتضایی می باشد تا به کارگیری بهترین روش های عملی. تئوری استقرایی اساس کار روش پژوهش را تشکیل می دهد که شامل تحلیل مطالعات موردی پنج شرکت کوچک و متوسط با تکرار مصاحبه ها (n = 45)، گروه های هدف (n=5) و تحلیل مدارک و شواهد است. با توجه به یافته های پژوهش مشخص شد که متغیرهای اقتضایی (استراتژی، فرهنگ، چرخه حیات و توجه به مشتری) و انواع مربوط به آن ها در تعامل با شیوه های عملی QM بودند و در شکل گیری همکاری استراتژیک بین SME ها و محیط اطراف آن ها مؤثراست. این فرایند که بر اساس روش های اقتضایی شکل می گیرد در هر SME و محیط مربوطه اش در مقایسه با بهترین روش های عملی فراگیر به شکلی منحصربه فرد روی می دهد.

Strategic Alignment in Organizational Quality Management Using a Contingency Theory Perspective

The aim of this paper is to examine the role of quality management (QM) in theory and practice using a contingency theory perspective. This research focuses on the role of QM in improving strategic collaboration in small and medium-sized enterprises (SMEs) using contingency theory to apply best practices. Inductive theory forms the basis of the research methodology, which includes case study analysis of five SMEs with repeated interviews (n = 45), focus groups (n = 5), and evidence analysis. According to the research findings, it was found that contingency variables (strategy, culture, life cycle, and customer focus) and their related types interacted with QM practices and were effective in shaping strategic collaboration between SMEs and their surrounding environment. This process, which is based on contingency methods, occurs uniquely in each SME and its respective environment compared to the overall best practices.

تبلیغات